• muulinn

Hjälp mig fixa ett snyggt sånghäfte! =)

Hej!

Jag behöver Er hjälp, och ganska rejält med hjälp också. Har fått i uppdrag att ordna ett sånghäfte till en sittning med såväl svenska som utländska gäster. Jag har googlat fram ett gäng sånger som är gångbara för alla gäster, men nu känner jag att problemen börjar dyka upp. Jag är nämligen helt och totalt oförmögen att få ihop det på ett snyggt och piffigt sätt.

Eftersom sektionens ekonomi inte är den allra bästa har vi bestämt att använda oss av de vita papper vi har att tillgå genom universitetet. Därigenom försvinner möjligheten att piffa upp häftet med någon form av färgat papper. Inte heller har vi någon tillgång till lyxig färgskrivare som kan göra sånghäftena snyggare med färgad text.

Jag har bestämt mig för att vika papperna i häftet på längden för att få så roligt format som möjligt på det. Men vad kan man göra mer??

- Har ni några användbara tips på hur jag kan göra häftet snyggt, prydligt och ändå lite roligt utan att använda allt för stora medel?

- Hur kan framsidan se ut? Än så länge står det endast "Symposium Dinner" och datumet för sittningen - hur skoj är det?

All hjälp tas tacksamt emot!

//Muulinn

• Svar på tråden Hjälp mig fixa ett snyggt sånghäfte! =)
  • SveaGreta

Hej!
    Gör en (flera?) ram runt framsidan, kanske i olika gråa nyanser, eller olika tjocklekar (om du väljer flera ramar) Om du har tänkt att häfta ihop papperen kan du sätta fast ett par decimeter presentsnöre, kanske. En balong? Tänk på att ha en bra typsnitt, så folk ser vad det står. Bra med vänsterjusterad text också, fast centrerad kan se snyggast ut.

• muulinn

Hej SveaGreta!

Tack för ditt svar! Det där med ramarna var en bra idé, det måste jag prova på direkten. Som typsnitt har jag valt Georgia, jag tycker att det är lättläst samtidigt som lite tjusigare än, exempelvis Times New Roman.

Eftersom jag tänker vika bladen så får det bli två spalter per blad med sånger i (ujuj så krångligt att "se" hur det kommer att bli när man viker häftet!) så det får nog bli centrerad text.. eller? Ojoj, måste kolla..!

Tack igen!

• SveaGreta

Vi hade sånghäftena vikta så på vårat bröllop och det gick hur bra som helst. Man kan ju även ta ett finare papper, eller en annan färg bara på utsidan om man vill... Prova dig fram, det brukar bli hur bra som helst!

• Kamikazee

Jag antar att det är en student middag? Jag har gjort många sånghäften till studenter under årens lopp och erfarenhet säger mig att det inte är någon idé att satsa på lyx i det sammanhanget. Däremot kan du leta reda på bilder med anknytning till temat på festen och det typ av folk som kommer dit. Använd dig av ett bra typsnitt och ev. även olika textstorlek. Beroende på seriositeten på festen kan du lägga in citat, visdomsord eller roliga historier.

• muulinn

Kamikazee:
    Mja, studentinblandad middag kan man väl kalla det. Vi håller ett två-dagars konvent här i stan och rundar av det med en middag för alla inbjudna talare och övriga inblandade. Eftersom besökarna i huvudsak kommer från Holland och Finland kvävs ett engelskspråkigt häfte, hur lägger man nivån på historierna så att de är gångbara även för utländska gäster?

Med lyx menade jag mest att jag vill att det ska se ut som mer än vad det egentligen är (vilket är ett vitt fult papper!). Dina tips var toppen!

Svar på tråden Hjälp mig fixa ett snyggt sånghäfte! =)