• Krusbär

Migrän och p-piller - eller bara PCOS?

Slutade med p-piller (efter 10 år) delvis för att jag fick migrän i princip varje månad under tablettuppehållet. Men även för att jag ville kolla om kroppen skulle funka utan hormoner, eftersom jag utan piller alltid haft strulig mens.

Migränen försvann direkt! I stället konstaterades PCOS. Läkaren vill därför att jag äter p-piller igen, men jag vill ju inte ha migrän! Inte heller vill jag ytterligare minimera mina redan minimala chanser att bli gravid på naturligt sätt. (Jag har nu hyfsat regelbunden mens men förmodligen sällan ÄL -men chansen finns ju!) Vad göra?! Tacksam för råd.

• Svar på tråden Migrän och p-piller - eller bara PCOS?
  • Lyxmorsan

Ur migränsynpunkten är det ju bra att skippa hormonerna. Om dud nu MÅSTE ta dem så är det bra om du får bra migränförebyggande medicin.
    Men kanske läkaren kan komma på något bättre mot PCO'n som INTE främjar migrän (och kanske istället främjar fruktbarheten?)

/\*Predikaren3*/\
  • Krusbär

Blev övertygad av gyn att börja med p-piller igen! Han tror inte att jag har ÄL överhuvudtaget . Har fått remiss till provat utredning till hösten men tills dess är det alltså p-piller som gäller... Hoppas att den nya sorten Diane ska vara bättre för huvudet!

• Krusbär

"privat" utredning ska det vara!

• Supertux

Jag hade också stora problem med migrän innan jag fick PCO-S. Och då både när jag åt cerazette och när jag var hormonfri. När jag däremot fick PCO-S så försvann allt vad migrän heter ganska hastigt. Från att ha haft migränanfall flera gånger i månaden så fick jag aldrig ett enda.
    Detta tyder ju givetvis på att min migrän berodde på hormoner, och då just östrogen. Även om jag aldrig hittade något samband mellan ägglossning och anfallen så verkar det ju oneligen som att det berodde på skillnader i östrogen nivån då den som sagt var som bortblåst då PCO-S:en satte igång.

När jag sedan skulle få medicinering i form av p-pillret desolett så var jag väldigt orolig, och min gynekolog förstod min oro men tyckte att fördelarna vägde tyngre än att få tillbaka min migrän. Vilket givetvis var rätt med tanke på att min acne försvunnit, jag går ner i vikt och jag mår bra psykiskt. Har iofs. bara ätit en månad, och när jag tog min sista tablett på en söndag så kom migränen på tisdag. Jobbigt, men jag stod ut. Jag hade väntat mig att ha konstant migrän men den visade sig som sagt bara en dag. Så jag tycker inte du skall oroa dig. Visst är det olika för alla men mest antaglit så uppträder migränen då östrogenet sjunker och det går ju bra att styra då man äter p-piller. Lycka till!

• LiselottePCOS

Jag vägrade att ta p-piller dels pga migränliknade huuvudvärk av dem och högtblodtryck. vad jag gör nu är att jag äter metformin. vilket stabiliserat mina hormoner.

För att förebygga migrän kan man fråga om man får pröva en låg dos av blodtryckemedcin med betablockar i tex seloken, mycket låg dos går även till dem som har normalt blodtryck.

• Sofiech78

Blev av med min migrän när jag började äta Yasmin, har nu slutat med dem precis som du efter tio med p-piller. Kommer inte riktigt igång efter, slutade i oktober förra året och har fortfarande inte kommit igång, väldigt oregelbunden mens. Har tagit blodprover och VUL, men allt är normalt...

Sen jag slutade med mina piller har jag känt migränliknande symtom...

• Krusbär

Jag tror också att migränen har med östrogen att göra. Men för mig verkar det vara så att jag får ont i huvudet under den tablettfria perioden, alltså då jag inte tillför kroppen östrogen genom p-pillret.

Men min läkare tycker absolut inte att jag ska äta metformin, han tror inte att det har någon effekt på mig eftersom jag inte är överviktig eller har problem med blodsockret. Han förespråkar p-piller eftersom min överaktiva PCO-äggstock ska få lite lugn och ro. Det väger upp nackdelarna med migrän, enligt honom.

Själv hoppas jag att jag ska få mindre migrän av Diane och att huvudvärken kan vägas upp ytterligare av finare hy och lite mindre vildvuxen behåring på underkroppen, som Diane ska vara extra bra mot. Hoppas, hoppas! Annars kanske betablockerare kan vara ett alternativ?

Svar på tråden Migrän och p-piller - eller bara PCOS?