underhåll om barnets pappa bor utomlands?
bara en undran... min kille är ju engelsk, så jag undrar om jag skulle kunna få underhåll även fast han inte bor i sverige? (om det inte håller)
bara en undran... min kille är ju engelsk, så jag undrar om jag skulle kunna få underhåll även fast han inte bor i sverige? (om det inte håller)
Jag läste på något ställe här på FL att även om pappan flyttar utomlands är de skyldiga att betala underhåll. Nu vet jag inte om det bara gällde om pappan var svensk medborgare. Sök här på FL så kanske du hittar något.
Du har rätt till underhåll, du får det från försäkrings kassan och sen begär de det från pappan....min kusins pappa bor i USA och hennes mamma har alltid fått det genom dem.
Min sons pappa är från England.
Han är skyldig att betala underhåll.
När han lämnade oss sa jag att jag inte visste var han var någonstans till f-Kassan då jag ansåg att om han inte hade del i sonens liv varför skulle han då betala?! Sedan visste jag inte heller var han var någonstans. Han har inte hört av sig. Inte en enda gång.
Jag fick bidragsförskott 1000 kr/mån.
Fick efter många år domstolsbeslut hemskickat som informerade mig om att han dömts att betala underhåll.
Han betalar nu.
Han är inte svensk medborgare. Utan britt.
Du får underhåll.
Men det kommer nog att gå bra för er.
Ja alla får underhållsbidrag - så länge det finns en pappa såklart!
Min dotters pappa bor i USA och det första året betalade FK ut underhåll, men sedan har det kommit från USA varje månad, om det blir problem hjälper FK utlandsavdelning till med det.
tack för svaren!
gudagåva: blev lite nyfiken bara... hur mkt tvingas han att betala varje månad? blev han dömd till att betala även för d år som han låtit bli?
Gäller det verkligen alla länder? jag menar min kille (och pappan till barnet) är från Costa Rica och äger betydligt mindre pengar än jag gör. Kommer han också tvingas betala om jag meddelar att det är han som ör pappan?
Till GUDAGÅVA eller någon som kan ha svar på min funderingar...
Hej! Jag är gravid v 15, pappan fortfarande gift i england. Det verkar bara vara fina ord han kan åstakomma. Så fort jag försöker säga något om att han borde påbörja skilsmässan som han sagt han ska, blir han arg och säger att jag tror att världen bara kretsar kring mig. Kan tilläggas att han var den som var positiv till att behålla barnet.
Tänkte fråga, fall pappan till ditt barn erkände faderskapet? Jag tror inte min frivilligt kommer att göra det. Tror verkligen inte att han kommer till Sverige för att skriva på några papper heller. Vad gör man då??
Hoppas att det är någon som vet...
I Sverige blir ju pappan hämtad av polis om han inte kommer till faderskapstest frivilligt, så jag gissar att det är rätt strama tyglar även om pappan befinner sig i ett annat land. Förmodligen kan han tvingas (via polisen i sitt land) att ta blodprov.
Jag får också underhåll men bara underhållstöd vilket inte är samma sak som underhållsbidrag, vad jag förstått. Är det nån här som vet om det går att "kräva" underhållsbidrag från pappan? Han har aldrig betalat nåt för vårt barn (vi har ingen kontakt längre eftersom han inte svarar, men han bor inom EU).