• Lisa Bromma

Dubbelsidig Klumpfot och Down syndrome

Hej!

Har precis varit på 18v-ultraljud och fått reda på att vi har misstänkt dubbelsidig klumpfot! Känns obehagligt! Väntar på att få komma på ett nytt UL nästa vecka på Huddinge för att undersöka närmare...

Är det ngn som känner till samband mellan klumpfot och kromosomavvikelser el Downs syndrome?

Och finns det ngn som har erfarenhet av dubbelsidig klumpfot?? Har det gått bra??

Mycket tankar o funderingar! Jättetacksam för kommentarer!!!

hälsningar
    Lisa

• Svar på tråden Dubbelsidig Klumpfot och Down syndrome
  • momtotwins

Hej Lisa!

Min kusin föddes med klumpfot, inte säker på om det var dubbelsidig eller inte. Han är helt frisk för övrigt och förutom ett par operationer och lite försenad gångstart så har han inte haft några som helst problem i livet! Håller tummarna att allt ska gå bra för er!

Kram!

• Lisa Bromma

Tack! Och det var skönt att höra att han mår bra!!

• Max mamma

Hejhej...har aldrig hört ngt samband mellan klumpfot å DS.

Har en flicka på förskolan som är född med dubbelsidig klumpfot,hon har haft skena,gips,och op. ett par ggr,speciella skor har hon åxå-men lever för utom det ett "vanlgt" liv på förskolan å hemma.

• Skruttlisa

Hej, min son är född med dubbelsidig klumpfot och inget annat fel på honom, det finns en tråd här som heter Gullefötter där finns det massor med föräldrar till barn med klumpot, där hittar du även mer info om din frågeställning.
    Så här stod det i vår info vi fick från vår ortopedläkare när Linus föddes ´Klumpfot kan även vara förenat med andra medfödda missbildningar. Jag tror inte någon i tråden har ett barn med fler fel än klumpfoten.

Kan tillägga att min son är nu 20 månader och kan gå och springa men sover med en specialskena med skor på natten, sk Dennis Brown skor, har inte haft några större problem av sina klumpfötter, såg å sporten en dag att en proffsfotbollspelare var född med dubbelsidig klumpfot så det är inget att oroa sig för.

Lycka till

• trolly

Tycker inte att du ska oroa dig! Min sambo föddes med klumpfot(enbart på ena foten) och han har läst mkt om det hela och han kände inte till den kopplingen.

• gråtruten

Jag har en kille med DS och klumpfot är inte uppräknat bland de kriterier som är vanliga hos ds-personer.
    Kriterierna är (inklistrade från Wikipedia)

Halls kriterier [redigera]
    Det finns flera yttre igenkänningstecken, även om inget av dem finns hos alla individer med Downs syndrom. Man söker efter dessa enligt Halls kriterier.

För tidigt född och/eller underviktig
    Muskelslapphet (Hypotonus) (80 %)
    Dåligt utvecklad sk. Mororeflexus hos det nyfödda barnet. (Reflexen kan utlösas genom att man släpper barnets huvud bakåt. Barnet slår då ut med armarna och gör sedan en omklamringsrörelse). (85 %)
    Överrörliga leder (80 %)
    Platt ansikte (90 %)
    Rikligt med nackskinn (80 %)
    Epikantveck, även kallat mongolveck (därav benämningarna mongolism och mongoloid ): ett veck i inre ögonvrån
    Snedställda ögonspringor
    Brushfields prickar, dvs små vita fläckar på regnbågshinnan
    Lågt sittande ytteröron, som har fått veck
    Tungan hålls utanför munnen
    Högt gomtak
    Snörvlande andning
    Korta breda händer som är mjuka och med korta fingrar som är överrörliga
    Fyrfingerfåra, dvs en fåra i handflatan som sträcker sig över hela handflatan
    Kort lillfinger som är krökt inåt och där mellanfalangen är underutvecklad
    Stort avstånd mellan stortån och andra tån, s.k. sandalgap
    Avvikande form på höftleden, vilket bara kan ses på röntgen
    Tandavvikelser (när barnet blir äldre).

Vi fick höra att har man fler än 4 eller 5 av dessa kriterier så misstänker man DS och tar ett blodprov för kolla antalet kromosomer

Lycka till med bebisen

• Lisa Bromma

Tack för era kloka svar o informationen!! Så skönt att kunna "prata" med andra. Och få höra om erfarenheter..
    Det är bara att vänta och se...

Stor tack!

• Lefo

Fick du inte tid för FVP?

Jag är mamma till en DS tjej och har på de fyra år som har gått sedan hon kom aldrig hört talas om kombinationen klumpfot och DS. Men det kan ju säkert hända men vanligt är det då inte.

Lycka till med barnet.

/Lena

• Lisa Bromma

Jo, har fått en tid snart för UL + FVP så då får vi mer information.

L

Svar på tråden Dubbelsidig Klumpfot och Down syndrome