• Tessie80

Någon mer som samlar på sig vätska?

Jag har samlat/samlar på mig MASSA vätska, speciellt i fötterna. Men nu har jag börjat få ont på översidorna av fötterna. Nån som känner igen sig eller ska man inte få ont...?

• Svar på tråden Någon mer som samlar på sig vätska?
  • Lyxmorsan

Jo, man KAN få ont när vävnaden stramar till. Jag hade mycket vätska, speciellt när jag väntade ettan, mer än 10 kilo bara ödem. Och det stramade/ömmade lite varstans, hade stödstrumpor och fick ligga med benen i högläge de sista veckorna.
    När jag väntade tvåan var det inte lika mycket vatten men det "kliade" speciellt på fötterna där det var så tjockt.

Be din BM kolla urin så du inte börjar få preeklampsi

/\*Predikaren3*/\
  • Pingur

Här är en till som samlar massor med vatten. Fötterna är svullna redan på morgonen, så det gör ont att ställa sig på fotsulorna. Ger en helt ny betydelse av uttrycket "rund under fötterna"

Stödstrumpor hjälper dock rätt mycket under dagarna, just för fötterna. Jobbigare med fingrarna, som ibland knappt går att böja. Men BM håller kollm så det känns i alla fall tryggt.

• Tessie80

Pingur: Haha, ja man kan ju verkligen säga att det har en helt ny innebörd nu

mammisBJ: Aha, det låter ju iofs ganska logiskt att man kan få ont i vävnaderna om man tänker efter. Min bm gjorde ett urinprov på mig idag men hon kollade bara efter äggvita och bakterier. Preeklampsi, är det havandeskapsförgiftning eller?

Jag har stödstrumpor som jag använder så gott jag kan, det kliar ju så när man har dom... Jag har även sängen i högläge men tycker inte att det hjälper. Min bm sa att det inte är någon fara med det och att man kissar ut allt under förlossningen men det är ju inte så kul att gå så här... Fast har man stått ut i hur många vecker som helst så kanske inte 5 veckor (som jag har kvar) är så mycket.

• Pingur

Tessie: Vad jag fattade på min BM så är det mängden vatten tillsammans med ev. högt blodtryck som gör att de ev. misstänker risk för preeklampsi (och i förlängningen ev. havandeskapsförgiftning). Min BM kollade lite extra på mitt blodtryck just av den anledningen.

Och stödstrumpor i värmen är inte särskilt skojjigt, men jag får ärligt inte på mig skorna annars, så vad göra...!?

Och 5 veckor går på ingen tid alls!! *peppa, peppa* Själv har jag 7 veckor och några dagar kvar till BF.

• G P

Det hjälper också att undvika salt och dricka vatten. Inte i enorma mängder, men vatten fördriver vatten sas.

Och det är lite märkligt att din bm sagt att du kissar ut allt under förlossningen. Det kan ta ett par dagar innan allt vatten försvunnit, det gjorde det för mig och jag samlade på mig ungefär 15 kilo sist.

Är inte lika mycket den här gången, men visst sjutton känns det av.

• gustafssons

jag hade jättemycke vatten i slutet och det tog tre veckor innan jag kom i mina skor efter förlossningen...

• Tessie80

Pingur: Nej, jag kan säga att jag har fått köpa nya skor för jag har inte heller kunnat få på mig mina tidigare skor. Kan rekommendera "foppa" dojjorna Väger typ ingenting och rymliga som tusan

• Pingur

För att peppa mig extra så sa min BM dessutom att det också är ett tecken på att moderkakan fungerar bra... fast jag tyckte det lät lite väl positivt och så, men visst, alla positiva tankar är ju bra, så jag ignorerar väl mina tvivel och lyssnar på henne i detta fallet

• Pingur

Tessie: Fast dom vill man ju inte ha strumpor i kanske... om man inte har superlånga byxor så att de inte syns

Men förvärras detta ytterligare så får jag nog gå och prova ett par i alla fall. Tack för tipset!

• Tessie80

Pingur: Jag tycker inte att min bm har lyssnat nåt speciellt på mig när jag tar upp det här med vätskaansamlingar förutom att hon säger att man kissar ut allt under förlossningen som tydligen inte stämmer då... Hmm, då får man dras med det flera veckor extra.

Svar på tråden Någon mer som samlar på sig vätska?