• Lunden

Är detta ett bra eller dåligt "jobbetyg"?

Fick igår ett arbetsintyg från jobbet där jag jobbar extra då jag söker andra jobb (heltid).
    Jag tyckte det som stod lät bra, men enligt min man så hade han läst någonstans att det inte är bra och att om man läser mellan raderna så vill de bli av med mig.
    Vad tycker ni? Är detta ett bra eller dåligt betyg att visa ev nya arbetsgivare?

(Först står det vad jag gör, hur länge jag varit på företaget osv)

"XXXX sköter de sysslor som tilldelas henne på ett föredömligt sätt. Hon fungerar utmärkt i möten med kund och har en naturlig fallhet för service. Jag vill på alla sätt rekomendera henne till vidare arbetsuppgifter. Nedanstående får gärna användas som referens vid behov"

• Svar på tråden Är detta ett bra eller dåligt "jobbetyg"?
  • Crazy Baby

Va? Jag tycker det är ett jättebra intyg! Förstår inte hur man ska kunna tolka det negativt!

Lycka till när du söker jobb!

• Lunden

Crazy Baby
    Jag tycker också det låter bra, men han reagerade på nästsista meningen

• annex

Jag vill på alla sätt rekomendera henne till vidare arbetsuppgifter. Är det det han reagerade på?

• mama80

Ja det låter bra, men håller med Lunden, det var näst sista meningen...din man menar nog att de inte ska rekomendera dig vidare utan ska skriva att de vill behålla dig. Men jag hade varit jättestolt över ett sånt här intyg, tror inte att det är så det menas

• Xarxa

Intyget låter bra, men jag förstår hur din man tänker. Det hade varit bättre om din arbetsgivare hade skrivit "Jag _kan_ på alla sätt rekommendera ..." istället för "Jag _vill_ ..." Det är en hårfin skillnad som de flesta förmodligen inte tänker på och som din arbetsgivare förmodligen inte lade någon värdering i.

• Lunden

Men tror ni en arbetsgivare reagerar negativt på det? De kanske ser det så som att "de vill nog bli av med henne" och så börjar de fundera på varför

• Xarxa

Nej, det tror jag inte. Om du är osäker och känner att du kan ta upp det med din arbetsgivare kan du be om ett nytt. Det har jag gjort någon gång om det varit luddigt formulerat.

• annex

ne,då. Tror inte de tänker så
    du har en snäll arbetsgivare som vill att du ska få ett jobb på heltid.

• Modesty2000

Det var ett bra betyg om än lite klumpigt skrivet. det bästa omdömet man kan få på ett betyg är "Vi vill ge våra bästa rekommendationer..." osv tror jag det heter..

• Timotheos

Tycker det verkar bra. Jag reagerar dock lite på den första meningen. Vill man vara lite jävlig kan man tolka det som att arbetsgivaren iofs tycker du gör ett bra jobb med de arbetsuppgifter du fått, men inte tagit några initiativ själv utan bara gjort det som du blivit tilldelad.

Jag har också läst artiklar om att arbetsbetyg har en massa dolda meningar men jag vette katten. Jag har aldrig haft en chef eller någon personalansvarig som skulle lyckas med konststycket att skriva att jag inte skött mig fast det ser ut som om de rekommenderar mig. Jag tror det är mest nonsens. Sträck du på dig och visa upp betyget till nya arbetsgivare.

• MrM

Jag är inte hemma på de koder som används i arbetsintyg men om det är något som jag skulle fundera över så är det den första meningen. Den skulle jag eventuellt kunna tolka som att du är lite dålig på att ta egna initiativ.

Mvh

• Zimlis

Ähhh det är ju bra ju.. så länge det inte skriver "Lycka till" - då är man helt körd!!

• Cece2

Har läst att det ska finnas nåt "kodspråk" ang betyg där "våra allra bästa rekommendationer" betyder typ MVG, medans "våra rekommendationer" egentligen är ett underbetyg...kanske är det det din man hakat upp sig på. Frågan är hur många som har koll och använder detta...jag tycker betyget verkar helt OK. Dessutom ställer ju chefen upp som referens och det om nåt är väl positivt.

• sommartorpet

Jag håller också med MRM, om jag läst ett sådant betyg på en som sökte jobb skulle jag inte tolkat något negativt i rekommendationerna men däremot i det faktum att chefen verkar tycka att du tar väldigt lite egna initiativ. Alltså du är en utmärkt serviceinriktad tjej som kommer att fungera utmärkt i ett arbetslag men däremot kommer du inte att kunna utvecklas och ta något eget arbetsledningsansvar eller resultatansvar då du saknar förmågan att jobba utan order.
    Så hade jag läst "mellan raderna"

Svar på tråden Är detta ett bra eller dåligt "jobbetyg"?