• Mamman mitt i livet

Bråk om dator. Tidlås ,är det en idé ?

Är det nån därute som har erfarenhet av tidlås på datorn ( dvs på Internet, ett lås som gör att man ej kan gå in efter kl 23 tex, på Internet) ?
    Jag tror det är en bra grej för oss, om det finns.
    Bråk om datorn och när den ska stängas ska lösas med
    ett bestämt nej, vid en bestämd tid,
    säger vän av ordning......
    Men alla
    dagens barn fungerar inte riktigt så...
    Och Internet lockar och drar hela dygnet.
    Och "alla andra" ungdomar får ju sitta där hela natten....
    När jag var barn läste jag en bok eller tidning, i smyg, efter läggdags, men då blev man trött efter en stund.
    Man orkade inte hålla boken och ögonen föll ihop naturligt.
    En dator håller människan vaken.

• Svar på tråden Bråk om dator. Tidlås ,är det en idé ?
  • Klara80

Dra ur sladden klockan 23 om du tycker att det är en bra tid.
    Det är du som bestämmer, inte dina barn. Nåt "lås" borde inte behövas...

• Bella Piggelin

Hej! vi har en router o trådlöst nätverk. I routern kan man ställa in åtkomst tider till internet. Vi har sagt att om de inte håller de regler vi har för dataanvändning, så kommer vi att ställa in tider i routern.  Vi har en 3 killar (12,13 o 14) som nog lätt skulle glömma tiden och kunna sitta hela natten.
    Vi har tex en regel att man INTE får använda datorn förrän e kl 18 på vardagarna, och ingen av dessa får sitta senare än kl 21.30.
    Stenhårt tycker dom, framför allt i början, men nu är dom vana att det är så hos oss och att vi inte faller för argument om vad andra får.

Kan tänka mig att om det här med våra dataregler hade orsakat stora diskussioner och bråk, och om vi bokstavligen skulle vara tvungna att dra ut nätverkskabeln för att få väck dom från datorn då hade vi helt sonika ställt in tidlåsen i routern, då är det liksom "end of discussion", då kommer man helt enkelt inte UT på nätet e en viss tid. I vår router kan man också specificera vilken dator man gör det på, så man kan ha olika tider för olika datorer (om man har flera datorer kopplade som vi har...)
    Lycka till!

• Mamman mitt i livet

Ja, vi kom fram till samma lösning. Tidlås är jättebra!

• LaBlondie

Skulle vi sätta tidlås och sonen är mitt uppe i något "viktigt" och inte hinner spara skulle hans värld rasa. Däremot gör vi så att han får läsa sig till all sin speltid. Han är snart 13 år och skulle kunna spela dygnet runt om han fick, men då han är väldigt inaktiv och varken tränar elle tycker om att vara ute så får han läsa kapitelböcker, som Sagan om Belgarion och liknande "halvsvåra" för att få ihop sin speltid. 1 timmes läsning ger 1 timmer speltid. Om han spelar över någon gång så får han läsa in den tiden. Nu läser han flera tjocka kapitelböcker i veckan, för att få ihop sin speltid, och har blivit enormt bra på att läsa. Jättebra!

/Bokslukarens mamma

• laban1

Ett tipps: http://lmgtfy.com/?q=limit+children%27s+computer+time

Finns många program som löser dettaocj jag har testat ett sådant en gång och det funkade ok, man kan ha olika inloggningsnamn så kan du förbjuda vissa tider samt begränsa totala tiden per vecka. Man kan ställa in t.ex endast möjligt för barnen att logga in mellan 17.00-21.00 samt begränsa tiden till max 10 timmar i veckan. Skulle ungen ha ett arbete att skriva så kan ni ju du logga in på den inlogg så kan ahn arbeta från den. Tyvärr så använder vi inte detta program i våran familj längre även om det skulle behövas. Som ovan nämnt går det även ställa in via vissa rotrar, enklast är att ringa dit bredbandsbolag och höra om de har en sådan roter som du kan få köpa.

Mvh Laban

Här är några länkar till program som kanske löser poblemet:

www.timesupkidz.com/

www.salfeld.com/software/parentalcontrol/index.html

www.softwaretime.com/

www.windows7download.com/free-win7-limit-children-computer-time/

www.pchomesoft.com/

• Nicklas f
    laban1 skrev 2010-05-11 01:36:51 följande:

Ett tipps: lmgtfy.com/

Finns många program som löser dettaocj jag har testat ett sådant en gång och det funkade ok, man kan ha olika inloggningsnamn så kan du förbjuda vissa tider samt begränsa totala tiden per vecka. Man kan ställa in t.ex endast möjligt för barnen att logga in mellan 17.00-21.00 samt begränsa tiden till max 10 timmar i veckan. Skulle ungen ha ett arbete att skriva så kan ni ju du logga in på den inlogg så kan ahn arbeta från den. Tyvärr så använder vi inte detta program i våran familj längre även om det skulle behövas. Som ovan nämnt går det även ställa in via vissa rotrar, enklast är att ringa dit bredbandsbolag och höra om de har en sådan roter som du kan få köpa.

Mvh Laban

Här är några länkar till program som kanske löser poblemet:

www.timesupkidz.com/

www.salfeld.com/software/parentalcontrol/inde...

www.softwaretime.com/

www.windows7download.com/free-win7-limit-chil.../

www.pchomesoft.com/

Det var ju en länk till Google med en massa program skulle vara tacksam för att veta vilket program det var ni använde. Har redan googlat själv men är tveksam till de program jag har funnit. Den optimala lösningen vore en router som löste det men skulle vilja ha möjlighet att man loggade in sig för att få tillgång till nätet. Barnen skulle få en bestämd tid per vecka som dom kunde utnyttja och sen har vi föräldrar ett konto som är fritt då vi använder TV4 anytime så ska det ju inte begränsas. Sen delar vi ju på ett antal datorer så det går ju inte spärra själva datorn utan måste ligga på användarnivå.

Använder Telia Smart routern då vi har bredbandstelefoni ifrån Telia så byte av router är uteslutet. Däremot så kan en lösning med en server vara intressant för det kommer att installeras en snart med Ubuntu som OS. Som även kommer fungera som media center för musik, video, bilder ( XBMC ) kopplat till TV:n och stereo.
Svar på tråden Bråk om dator. Tidlås ,är det en idé ?