• Anonym (?)

Ica plus

Hjälp mig att reda ut några begrepp!

Har ica bankkort plus, och vi har kredit på båda kontona, alltså så vi får faktura sen på ica direkt eller hur man nu förklarar.
    Tex om vi nu har på ica direkt handlat tex för 5000 kr, då är det det som vi ska betala månaden efter, hela beloppet??

Och det som är på faktura är det vi får dela upp och ha flera avbetalningar på?

Det är så luddigt så vi förstår inte, för vi trodde att det här som vi handlade tex på ica, var att vi kunde ha på avbetalning, men så är det alltså inte.

• Svar på tråden Ica plus
  • Anonym (lyxfällan)

Avbetalningar är aldrig bra... bättre att betala direkt

• Kristin24

Kreditkonto så betalar man en viss summa /månad tills skulden är borta.
    Faktura så ska hela beloppet betalas i slutet på månaden.

Go och glad Kexchoklad
  • Anonym (?)

lyxfällan, var det de jag frågade om?

• Anonym (?)

Kristin, men vilket är vilket, det är det jag inte fattar, det vi handlar på ica och statoil är det direktkonto, alltså allt det ska betalas på en gång, och det andra är på faktura?

• pinkeda

Allt du handlar på ICA & Statoil hamnar på direktkontot och dras direkt som ett vanligt konto med kredit. (Man måste alltså ha pengar på det för att slippa betala ränta.)
    Allt annat som du handlar med kortet hamnar på fakturakontot och är räntefritt till slutet av nästa månad (alltså ingen idé att betala av i förtid utan bättre att sätta ev extrapengar på direktkontot och få ränta).

Hoppas att det förtydligade lite...

• Anonym (?)

Pinkeda, alltså, nu har jag kredit på direktkontot, och om jag ligger minus där tex, så är det jag har handlat, vi säger tex 2000 något som jag måste betala hela summan månaden därefter om jag nu inte satt in pengar.

Hänger jag med rätt nu?

• pinkeda

Jag vet inte om jag missuppfattar frågan men jag gör ett försök...

Du har ett direktkonto (med kredit) och ett fakturakonto (med kredit).
    Direktkontot är som ett "vanligt" bankkonto och allt som ligger minus där betalar du ränta på från 1:a kronan (allt du handlar på ICA och Statoil). Du kan ligga back på krediten hur länge du vill men det kan bli väldigt dyrt eftersom du betalar ränta per dag.
    På fakturakontot hamnar allt du handlar från andra affärer och där har du räntefritt till den sista i nästkommande månad. Alltså bättre att ligga back på fakturakontot eftersom du slipper räntan i minst en månad.

• pinkeda

Alltså, ingen räntefri avbetalning när du handlar på ICA eller Statoil...

• Anonym (?)

Pinkeda, helt rätt när det gäller konton, har kredit på bägge. Men enligt ica när jag pratade så ska hela beloppet jag ligger minus på på direktkontot betalas månaden efter? Fel eller?

I vilka affärer kan jag handla på med fakturakontot? Allt utom ica och statoil?

• pinkeda

Jag har försökt leta i ICAs villkor men hittar inget om att man måste ha betalat av krediten på direktkontot månaden efter. Jag tror inte att det är så det fungerar utan att du kan ligga minus (och betala ränta per dag) längre men jag är inte helt säker...

Jag tror att de menade att du har räntefritt på fakturakontot till månaden efter.

Du kan handla i alla affärer som tar mastercard (i princip alla som tar kreditkort).

ICA, Statoil, uttag i automat, betalningar via internetbanken går på direktkontot allt annat på fakturakontot...

• Anonym (?)

Pinkeda, så om jag tex handlar på willys nu då, hamnar det då på fakturakontot, som exempel?

Tack för hjälpen, du har förklarat det bra för mig, är tacksam!

• pinkeda

Japp, det du handlar på Willys hamnar på fakturakontot.

• Anonym (?)

Pinkeda, alltså nu hänger jag med igen, snällt av dej att svara, alltså är det en nackdel att inte ha pengar på det sk direktkontot, och ska sätta in pengar där då med andra ord.

Men visst får man dela upp betalningarna på fakturakontot?

• pinkeda

Ja, jag försöker alltid se till att ha pengar på direktkontot och "lånar" hellre av fakturakontot i och med att det är räntefritt i minst en månad där (om man handlar den 1:a i en månad så blir det två månader räntefritt). På fakturakontot får man dela upp betalningarna. Det står på fakturan som kommer (tror det är runt den 15 varje månad) hur mycket du måste betala minst den månaden. (Det du väntar med är självklart inte räntafritt.)

• Anonym (?)

Pinkeda, nu har du löst alla mina frågor, inte ens dom på ica kunde svara, eller så var det jag som ställde fel, Tack så mycket för hjälpen!!

Svar på tråden Ica plus