• Mattemamman

Inte bajsat på en vecka

Vår son är två och en halv månad och brukar bajsa ungefär två gånger i veckan. Nu har det gått en hel vecka utan bajsning och det är ju okej enligt alla böcker men sen då? Efter en vecka är det tydligen inte normalt längre och vad jag vi då?
    Hur ofta bajsar era små? Följer "toalettvanorna" med när de börjar äta mat odyl?
    Jag helammar honom och då ska han iallafall inte vara förstoppad.

• Svar på tråden Inte bajsat på en vecka
  • Astrid83

Verkar de som om han mår bra för övrigt så är det nog ingen fara, men kolla med BVC om du är orolig.
    Jag tycker det har gått väldigt upp och ner hur ofta sonen bajsar...Just nu är det minst en gång om dan alltid på morgonen Men när han ammades så varierade det mycket.

• Suskiv

Vårt andra barn bajsde var 14-15:e dag under hela tiden som han helammades

• tjorvmaja

Min son har varit väldigt trög i magen från och till och bajsar väldigt sällan. När dom är så små som din så kan man ju inte ge dom katrinplommon, messmör och dylikt. Men jag fick råd om att massera magen. Först ska man trycka upp ena knäet mot magen ett par gånger och sen det andra. Sen ska man massera med fingertopparna på magen medsols ett par gånger. Det gjorde susen för min lillkilles mage! =)

Enligt min bvc tant så kan de gå upp till 18 dagar utan att det är nå problem.

• WinnieThePooh

här är en till med en liten son på 2 månader som bajsar lika sällan. Helammar också. han bajsar inte speciellt mycket heller åt gången,så tydligen lagrar han det mesta i kroppen.( kanske därför han är så knubbig?! )

• Bulten

Oroa dig inte! Det kommer när det kommer, och då oftast med besked! Här hemma går det under ordet "bajsbomb" pch de kommer med 5-14 dagars mellanrum, är olika.
    Här är adressen där du hittar massagen: http://www.sjukvårdsupplysningen.se/artikel.asp

• Bulten

Närhä, men gå in på sjukvårdsupplysningen.se och klicka dig fram till egenvårdsguide och sen tremånaderskolik under "barn" så hittar du det.

• Lilla Smilla

Precis som du säger så kan bebsen inte bli förstoppad så länge man ammar. Det sa de till mig på både bvc och BB. Om det dröjer mer än en vecka kan man "reta" tarmen lite förskitigt med en febertermometer, och se om det hjälper. Kolla med BVC annars. De kan ju sånt där bättre.

Får din bebis i sig tillräckligt med mat? När Julius inte fick tillräckligt med mat och gick ner i vikt, så bajsade ha ninte heller på en vecka. När maten väl kom igång ordentligt, då gjorde bajsningen det med! Nu får jag byta bajsblöja allt från tre gånger på en dag till en gång varannan dag. Han är tre månader och en vecka.

Hoppas att det löser sig! Kram!

Svar på tråden Inte bajsat på en vecka