• Långben

BB-avdelning eller egenvårdsavdelning i Malmö?

Har BF för mitt första barn i slutet av maj och har en fråga angående förlossningen i Malmö. De har för tillfället inga visningar så jag tänkte fråga här på forumet istället - för det borde väl finnas någon här som nyligen fött i malmö i de nya lokalerna.

Om man tittar på Kvinnoklinikens hemsida www.kk.umas.se så kan man där läsa om både BB-avdelning och BB/egenvårdsavdelning... om jag förstår det sista rätt så är det sistnämnda fd. patienthotellet. Får man själv välja om man vill hamna på BB-avdelningen eller egenvårdsavdelningen?

Och så en fråga till...

Hur var det att föda i Malmö i de nya lokalerna?

• Svar på tråden BB-avdelning eller egenvårdsavdelning i Malmö?
  • kelan

Har inte fött på nya avdelningen men ska snart.
    Tyvärr får man inte själv välja vart man ska efter förlossningen.
    Har allt gått som det ska utan större komplikationer så är det fd. patienthotellet som gäller.
    Det var svaret jag fick när jag frågade min barnmorska och så var det när jag fick mina andra tre barn iallafall!

• kerstin71

Har BF idag så hoppas föda på MAS vilken dag som helst

Var och tittade på nya lokalerna för någon vecka sen,
    såg jättefint ut. Finns ju numera eget badrum på varje rum tex.

Du hamnar på BB om det varit någon komplikation antingen med dig
    eller bebisen, annars tar man sig själv till Patienthotellet tidigast
    4 timmar efter bebisen är född.

Här är en tråd förresten om några som diskuterar för/nackdelar med MAS.

www.familjeliv.se/Forum-2-254/m17110538.html

Kram Anna

stolt mamma till Linus 03, Markus 06 & bebben BF 3 maj
  • Långben

Om jag fattar det rätt så ligger patienthotellet (på UMAS) i en annan del av sjukhusområdet... hur skall man orka ta sig dit redan efter 4h?! verkar ju helt vansinnigt. Och för en annan som är nybörjare så verkar det chockerande att hamna på patienthotellet och inte på BB... Man undrar ju vart alla ens skattepengar går? Kanske är bättre att föda i Ystad för där får man ligga kvar på BB om jag förstår det hela rätt. Fast det känns säkrare i Malmö i och med att det är ett större sjukhus med mer resurser OM det nu blir komplikationer.

Vad göra...

• kelan

Har inte upplevt det som jobbigt att ta mig till patienthotellet.
    Jag har i och försig varit väldigt pigg direkt efter förlossningen.
    Vi har faktiskt tagit bilen dom ca 200 meterna det handlar om.
    Tycker det är skönt att slippa sjukhuskänslan.

Jag har själv valt att vi ska åka till malmö denna gången, vi tillhör egentligen Ystad, men valde bort det av dels samma anledning som EF73 säger och dels för jag har fått mina andra tre i malmö!

• Salvi

Har själv bf den 8:e maj men har varit i de nya lokalerna för ett vändningsförsök - jättefräscht och väldigt gullig och tillmötesgående personal. var innnan vändningen inne på att kanske åka till Ystad - kändes inte riktigt bra att de precis flyttat, men efter att varit där känner jag mig trygg.

Angående bb versus patienthotellet tycker jag att inget är ett särskilt bra alternativ... Om man hamnar på bb får ju inte mannen sova där och man delar rum med ett flertal andra personer. På patienthotellet får mannen visserligen vara med men det är vad jag förstår väldigt få rum (inget?) som har dubbelsäng. Skulle vilja sova hela den nya lilla familjen tillsammans.. Kanske en petitess men ändå.

• Långben

Salvi - verkar ju som om det är fint och mysigt på förlossningen i alla fall. Låter ju bra!

Min fråga angående BB kontra patienthotellet var väl mer baserad på att jag fått för mig att man får mer hjälp på BB... man är ju trots allt nybörjare, trött och troligtvis en aning chockad om än glad över sin nya livssituation. Att bo på patienthotellet låter mer för mig som att man får ta hand om sig själv. Men jag kanske har fel?

Svar på tråden BB-avdelning eller egenvårdsavdelning i Malmö?