• Ankissen

Bära större barn på ryggen?

Finns det nån västaktig modell som man kan bära en 1½-åring i på ryggen om man till exempel ska gå på skogspromenad? Vi kommer vara tvugna att göra det ofta i sommar och då vore det bra att kunna bära Elliot. Vet att det förr fanns "ryggsäckar" som barnen satt i - finns det såna nu med och vad kostar de? Var köper man dem?

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Bära större barn på ryggen?
  • strojes

det finns ju ryggstol. Vaude, Haglöfs, Mackinley (intersport) är några märken. Vi har en Vaude, har inte använt den så mycket ännu men den är bra. Bra bärremmar för axlar och höfter. Vi har burit vår 2 åring i den utan problem.

googla på ryggstol så får du nog upp en hel del träffar

• SaramedM

Titta på Ergon , den funkar jättebra på ryggen. Mycket bättre avlastning än bärmesar

• Ankissen

Ergon verkar spännande! Kan man köpa den billigt nånstans?

Mamma till världens sötaste Elliot
  • mludvigs

Ergon använder vi mycket och fortfarande sitter vår snart 2,5 åring i den ibland!

Men billigt kan man nog inte köpa den nånstans förutom begagnat.

• Lie76

Var hittar jag Ergo eller Patapum i Stockholm? Vilken är bästa att ha för en 11 mån kille som väger 9 kg. Vi ska resa i USA 1 mån.

• sami

ergon är att föredra eller patapum eftersom de drar in barnets vikt i bärarens... alla sk bärmesar lägger vikten utamför kroppen och det blri tungt.

en ergo kan du ha länge så den är pris värd... från nyfödd till ca 4 år (jag bär min 4åring ibland han är 116 cm lång och väger 17 kg)hans ben är ltie långa men de håller han runt mig så det går bra...

ergon kan du bära fram, på höften. och på ryggen

Sök på Ergo på nätet.. de säljs mest där eftersom förtjänst i butik är för dåligt.

• Siris

Vi har burit omkring dottern i ergon timvis på ryggen varje dag hela höstern och vintern när vi gått skogspromenader med hunden. Aldrig har hon varit så nöjd som i den, gillar INTE att sitta i vagn men älskar denna selen. Har prövar haglöfs ryggsäck men den var tung och otymplig jämfört med ergon. Köpte den via nätet för 850 spänn (ny)

• Knyttet och K

Patapumen är lite billigar, kostar 5-600:- tror jag. Jag har haft både Ergo och Patapum och på mig sitter Patapumen bättre.
    www.sjalar.nu säljer både Ergo och Patapum, de har ett showroom någonstans kring Odenplan, adress finns på hemsidan.

• Olamanola

Lie76 skrev 2007-05-03 14:27:05 följande:

Var hittar jag Ergo eller Patapum i Stockholm? Vilken är bästa att ha för en 11 mån kille som väger 9 kg. Vi ska resa i USA 1 mån.
    ergo säljs oxå på www.knyt-an.se. Butiken sinns i Sätra (söderort)
  • Ninni68

Vi är på gång att köpa en bärstol till vår son som är knappt sju månader nu, men jag funderar lite på Ergo som ett smidigare alternativ och många verkar ju så väldigt nöjda med den - men jag och sambon som är vana att bära ryggsäck tycker att den ser så klen ut om man ska använda den för friluftsliv. Orkar man verkligen bära ett barn en hel dags vandring i terräng i den? Och hur bekvämt är det för barnet, den ser ju inte ut att ge särskilt mycket stöd och framför allt inget stöd för huvudet. Hur funkar det för ett sovande barn? Barnet ser ju ut att sitta rätt lågt på ryggen och får inte så bra utsikt - gillar era barn det? Min kille vill ha utsikt, han älskar att sitta framvänd i Babybjörnen, och jag är skeptisk till att han skulle gilla att sitta och titta in i min rygg i flera timmar.

sami: nu har jag inte hunnit mer än prova lite hastigt utan barn i, men de bärstolar jag har tittat på har alla bärsystem motsvarande en fjällryggsäck och de har känts som ryggsäckar när jag provat dem. Och om ryggsäckar vet jag i alla fall att du får vikten på höfterna, inte utanför kroppen (i så fall har du antagligen inte justerat alla remmar rätt eller så passar inte säcken dig).

Ankissen: jag har tittat på McKinley, Vaude, Little Life och Macpac plus ytterligare någon på Intersport som jag inte kommer ihåg namnet på. Macpacen är den som tilltalat mig mest, utom priset. Jag har tittat på Intersport, Naturkompaniet och Playground (friluftsbutik som nog bara finns i Stockholm), samt på www.addnature.com.

• anilova

Från en friluftsförälder till en annan: Köp INTE en bärmes! Hur konstigt det än låter så är ett långt stycke tyg långt mer high-tech än en stålrörskonstruktion. Här är det tyget som är Arkteryx, och bärstolarna päronsäckar.

I vanliga fall bär jag ca nitton kilo på dagsturer, men med en bärmes knäckte jag ryggen så illa att det blev naprapatbesök bara efter trekvarts bärande på niokilosbäbis. Tyngdvikten hamnar vansinnigt långt ut från kroppen med en bärmes, och om man försöker justera in den så "tippar" liksom barnet framåt och kommer att protestera mot den obekväma positionen. En bärsjal eller vettig bärsele utnyttjar istället att en barnkropp går att pussla in mot en vuxenkropp, så att tyngdpunkten hamnar så bära att den nästan sammanfaller med bärarens egna tyngdpunkt. Jag bär fortfarande min femton kilo tunga son flera timmar i stöten om det skulle behövas.

Man ska inte lura sig av att bärmesarna ser ut som ryggsäckar, i ryggsäckar kan man stuva om packningen för att flytta tyngdpunkten, men ett litet barn går faktiskt inte att stuva om på det sättet. De gånger jag har behövt maximera min lastning så kör jag med barnet bak i bärsjal (bäst avlastning), ryggsäck fram och gasmasksväska snett över alltihopa för saker som måste vara lätt tillgängliga. Egentligen är den enda fördelen som jag kan komma på med en bärmes att de går att ställa ner på marken med barnet i. Oroa dig inte över att det skulle vara tråkigt att stirra in i ryggen, de brukar hitta på roligare saker att göra än så. Som att prata med sin förälder, till exempel. Snurra in fingrarana i ens hår, pussa en i nacken, böka in händerna i ens armhålor

• Ninni68

Hm, det var ju intressant, måste försöka få tillfälle att testa en Ergo då. Eller vad har du för bärsele? Har du sjal?

Och hur övertalar man sin sambo att ett stycke tyg är Arcteryx ?

Svar på tråden Bära större barn på ryggen?