• Kallemero79

Feber vid tandsprickning?

Har alltid hört att många barn får feber och blir lösa i magen vid tandsprickningen, men läste sedan att det inte är så...
    Nu undrar jag hur det har varit för era barn, feber/diarré eller inte...?

• Svar på tråden Feber vid tandsprickning?
  • Pip73

Vi var uppe i 39,9 på en kväll men dagen efter var den borta igen...

• Suskiv

Nej barn blir inte sjuka och febriga påpga tänder, men däremot så brukar tänderna passa på att komma när barnen är sjuka pga det försämmrade imunförsvaret.

min barn har ibland varit dåliga när de fått tänder och ibland inte.

• Whintra

2 veckors feber/diarré och kaskadkräkningar. Jag började bli väldigt orolig (för han åt inget, drack inget och gick ner massa i vikt) men så helt plötsligt såg jag en tand sticka fram där i överkäken och så var allt bra igen

Förra gången han fick tänder var det två som kom samtidigt och då var det på sin höjd lite extra gnäll på kvällen. Så det är nog olika.

• Lillatroll

Sam blir lös i magen när det är en tand på gång. Jag läste i en bok (om någon är intreserad kan jag kolla vad den hette senare) att dom blir inte lösa i magen pga att tänderna kommer utan på grund av att det bildas mer saliv än vanligt när tänderna kommer och det är det som gör att dom blir lösa i magen.
    Det står inget om feber i den boken. Men jag har hört att barn lättare får infektioner när tänderna kommer. Det påståendet har jag inga referenser till.
    Men jag tycker det är lite som hönan eller ägget, vad kom först? Sam blir dålig och gnällig när tänderna är på G. Varför? Det kan man diskutera.

• Kallemero79

Lillatroll: jag har oxå läst detsamma, därav min undran. Jag läste det i Babyliv (tror jag den heter) Min lille kille får nu 2 tänder i underkäken å var gnällig i går, kräkte rejält i natt å fick feber i morse... antar det beror på tänderna... Han äter dock som en häst å sover som en liten gris:)

• Maja E

Min 10-månaders får just nu stor framtand och har 39,4 i temp. Han har haft det i flera dagar, Vet inte vad jag ska göra. Är det normalt? Han är riktigt kinkig.

• Tindrazmamma

Min dotter blev dålig när hennes tänder tittade fram,, hon fick feber nästan 40 grader och hon bara grät,, och sen blev hon dålig i magen,,, men febern gick över på en dag,, men sen dagen efter så såg vi att en tand hade spruckit igenom,, så dom kan få feber och bli dålig i magen,, det är ju så olika,,

• Vera 74

Min dotter har blivit förkyld och fått hög feber varje gång hennes tänder har varit på G, men hon har aldrig haft ont och hhon har inte varit påverkad av den höga febern.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Kixi

Wille har fått diarre och feber varenda gång det varit tandsprickning. Kanske iof har att göra med att tandköttet ju faktiskt spricker upp lite så att det blir lättare för bakterier och virus att "gå till attack" och att de därmed ofta får feber och diarre i samband med tandsprickning.

• Leja

Min dotter håller på få en nu..Tandköttet har inte riktigt spruckit upp, men tanden syns där under. Ingen feber eller diarré än. Däremot är hon trög i magen, gnällig och har svårt att somna!

• Kallemero79

Nu har jag pratat med vår bvc-sköterska om detta. Hon säger att de på bvc säger att barn kan få feber när de har tandsprickning, medan tandläkarna säger att det inte är så...
    Hon sa att man kan ge febernedsättande om de är väldigt kinkiga (fast de inte har feber...de kan ju ha ont i munnen)

Svar på tråden Feber vid tandsprickning?