• Que Sera Sera

Hur manga kvadratmeter? (Ang. familjesovrum)

Hur manga kvm bor sovrummet vara for att kunna fungera som ett familjesovrum? Vi vill garna samsova lange och har planer pa att bygga en familjesang senare. Undrar bara hur manga kvm sovrummet bor vara for att kunna funka som familjesovrum under langre tid?
    Vi haller pa att spana pa nytt boende namnligen och vore bra att veta ung. vart gransen gar for att fa plats? =)
    Lar ju bli fler barn med tiden om vi far som vi vill...

Tack,
    - Q

• Svar på tråden Hur manga kvadratmeter? (Ang. familjesovrum)
  • Silverkatten06

Vad innebär "familjesäng"? Jag ser framför mig en gigantisk säng där typ 4-5 pers kan sova bekvämt och en sån vill också ha fast sonen har eget rum

• Que Sera Sera

Ja precis sa ar det! =)
    An sa lange ar vi ju bara 3, varav dottern bara 5 manader, men vi hoppas ju pa att bli fler en vacker dag och vi vill garna kunna samsova sa lange barnen vara vill. Det ar ju hur mysigt som helst! =)

• Serina

Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på var dörrar och fönster är placerade, samt vilka proportioner rummet har...

• Silverkatten06

Var köper man en familjesäng? Blev så himla nyfiken nu och vill se en bild

• Que Sera Sera

Jo det ar klart. Rummet vi har har ar ju ratt langt, tillrackligt for att kunna fa plats med tva 160 brevid varandra skulle jag tro. Anda kanns det inte sa stort... Hmm...

Silverkatten, man brukar satta ihop sangar med varandra tills man far den bredd man vill ha. Sen overlappar man med baddmadrasser.
    Vi vill som sagt ha bred sang och kommer darfor formodligen bygga en familjesang direkt pa golvet. Dels for att slippa breda skarvar och dels for att fallhojden blir mindre. Lakan kan ju bli jobbiga fall dom inte tacker helt sa antingen sa anpassar man dem till baddmadrasserna eller sa kan man sy ihop dem sa dom blir extra langa. =) Lite pussel men som sagt, sa mysigt!

Just nu har vi dock endast 160... Jag o liten breder ut oss och mannen trangs pa kanten. Hehe...

• Madaluha

Själv har jag satt ihop 3 st 90-madrasser på ben (270 cm sammanlagt alltså) med vanliga haspar i huvudände och fotände. Vi har dock inte ett så stort sovrum. Det är nog inte bredare än 3 meter och längden är nog 2,5 meter så det är nästan bara sängen som får plats, vi har garderober i ett annat rum så jag tycker att det fungerar bra.
    Lycka till med att hitta ett bra boende.

• enny signatur

jag vill fylla ett rum med madrasser så man kan luga som mn vill och vara rätt många. vet inte om sambo är lika på iden dock... dessutom borde det väl bli hårt?

för att inte bara sno plats i tråden, så pass stort att ni får in den bredd ni vill ovh har utrymme (iny känner er kvävda).

• Hallonpaj

Vi har inte alls ett stort sovrum. Det är max 10 kvm, inte mer!

Men vi får plats med en 160+90 säng, och med en byrå vid väggen nedanför fotändan, och en byrå/nattduksbord bredvid sängen. Det funkar bra på den lilla ytan.

Men om vi skulle byta ut 160 sängen mor en 180 säng så skulle inte dörren gå att öppna fullt längre, eller så skulle den behöva vara öppen för alltid ...

Så här går gränsen för vad vi får rum med!

När vi får vårt nya radhus om ett år så drömmer jag om en stor tjusig superlyxig garderobsvägg!

• AstraTrillian

Vi bor ganska trångt, i en 2:a på 45 kvm och sovrummet är absolut max 10 kvm (förmodligen mindre).

Vi har en 140-säng + en 90-säng dvs en 140-säng och får absolut inte plats med mer. Det enda andra som får plats i rummet är en stor byrå.

Det funkar faktiskt bra och jag räknar med att kunna ha ett barn till i sängen. Som det är nu sover vi oftast alla 3 i 140-sängen eftersom Alva ligger klistrad till mig.

Några goda vänner som också bor på 45 kvm fast med 2 barn har en bäddsoffa på 140 och där sover de ganska ofta alla fyra Så jag brukar tänka att vi nästan har ett slott

• mysmika

Vi har Sultan Sandane från IKEA-den runda sängen. 2.10 runt om. Vi har gott om plats i den, och vi älskar den sängen!!!

• Suskiv

Vårt sovrum är 3,5 x 3,5 m ungefär.

I sovrummet har vi just nu en 180 säng + en 80 våniongsäng. Finns även garderobsvägg på 60 djup. Rummet känns trots det inte så jättetrångt.

• Matillin

Ni bör nog ha 12-13 kvm ialf för att få plats med klädgarderober och annat.

Våran prinsessa är här
  • Que Sera Sera

Tack for alla svar! Och oh vilken gosig bild, Hallonpaj!
    Ser sa mysigt ut!! =)

• doddit

Vårat sovrum är ca 3*3,5 m. Vi har en 160+90 säng och en garderobsvägg med smala garderober(30 djupa?). Innan vi flyttade hit hade vi 160+140 men det fattades typ 2 cm i nya sovrummet för elementet kom ivägen Ska se om det går att fixa det inför nästa bebis ankomst så vi får gott om plats igen

• mamma glad

Vi bor i en etta på 33 kvadrat, vet dock inte hur stort rummet är. Vi har en 160 säng som är toppen, vi får plats med barn och katt, men rummet känns ändå rymligt

• anathema

jag är bara nyfiken... hur funkar det med sex livet när man alla delar säng?? visst kan man ha sex på alla möjliga ställen, men är det ändå inte bäst i sänger i sitt eget rum när barnen somnat??;)...

hallonpaj: vad trött jag blir av den bilden ser jätte skönt ut att sova ju;)

Svar på tråden Hur manga kvadratmeter? (Ang. familjesovrum)