• Anonym (??)

Snabbupplysning från familjerätten har tingsrätten begärt.

Hej!

Har tyvärr efter många olika bud fått lämna in en stämningsansökan mot min sons pappa.
    han har åkt ut o in på behnadlingshem och ur häktet de sista åren. han är svår att få tag på och det krånglar till det ordentligt när man behöver hans underskrift.

han är med på att jag ska ha ensam vårdnad. men han är aldrig tillräckligt klar för att komma på ett möte och skriva av vårdnaden.

nu fick jag ett brev idag där det stod att tingsrätten begärt in en snabbupplysning från familjerätten gällande vårdnadsfrågan.
    Någon som vet hur det går till? vad frågar de osv?
    Intervjuar de alla barn själva eller ska de ha föräldern med sig någon gång?

• Svar på tråden Snabbupplysning från familjerätten har tingsrätten begärt.
  • Anonym (a)

Du blir kallad till ett möte.. och får berätta om din situation o varför du vill ha ensam vårdnad.. Pappan med...

• Anonym (??)

Det har jag ju redan skrivit i stämningen...

• PiaS

Oftast intervjuar de barnen ensamma. I mitt fall bägge två då de är tvillingar.
    I mitt fall (och i pappans) fick vi fylla i massa frågor och ge in till familjerätten. Så kanske det inte är i ditt fall, då det verkar bråttom. De ser alltid till barnens bästa, och just därför kanske de ville ha en snabbupplysning?
    När mina barn var på intervju andvände de sk "nalle-kort". (barnen var 4 år vid tillfället), det går ut på att "vilken nalle känner du dig som?" (arg, ledsen, glad, fundersam osv) vilken nalle är som mamma? "vilken nalle är som pappa" osv.
    Men du verkar ha "hoppat" direkt till vårdnadsfrågan.
    Men ta inget för givet, mina barn far har varit in och ut på fängelser, drogmissbruk osv. Men vad du än gör, ta det lugnt. Framstå inte som en bitter förbannad förälder (även om du är det)
    Lycka till

• Anonym (a)

De vill träffa dig IRL...

• PiaS

Ja, det vill de absolut. Familjerättten vill ju innan de fattar sin rekommendation inför tingsrätten försöka få en övergripande bild av familjesituationen.
    Jag tycker för barnens skull att det är bra att fam.rätten och soc finns, men det kan vara jäkligt konstiga människor som jobbar där....Och det är inte alltid man håller med dem, men de måste vara objektiva enligt lag.

• Anonym (a)

Är i vårdnadstvist själv just nu...

• Anonym (??)

tack för svaren.

Jag har precis pratat med hans god man. Han sa att detta var oundvikligt och det är det enda som kan få en lösning på situationen.
    det känns skönt att hans god man (som är tillsatt av tingsrätten) förstår innebörden och tycker till min fördel. om man nu kan säga så.

har blivit kallad till mutlig förberedelse med till tingsrätten.
    vad innebär det då?

• Anonym (a)

Både du o din fd träffas med respektive advokater i tingsrätten..
    Där din advokat framställer dina synpunkter och vilja.
    Och hans advokat gör detsamma.. Du kan få frågor...
    Kan gå snabbt.. För mig tog det bara 20 min...

• Anonym (??)

vi har inga advokater... vi är inte osams... problemet är "bara" att få honom till en bestämd tid och plats då han är missbrukare och har ADHD.

• Anonym (a)

Jag vet inte säkert. Men tror att man måste ha ngt juridiskt ombud i tingsrätten....
    Om inte så är det bra... Du får väl hämta upp honom.. Eller se till att ngn annan hämtar honom så att han kommer i tid...

• Anonym (??)

han är som sagt missbrukare har ingen adress. därav mitt problem. det går inte få tag på honom alls. han har inte lämnat in att han är delgiven denna muntliga förhandling...

jag pratade med en advokat. de sa att man inte behövde det. men kankse bästa jag ringer igen

• Anonym (a)

Är alltid bra med ett juridiskt ombud om han strular... Kostnaden lär ju inte bli så hög om båda är överens...
    Han är skyldig att infinna sig till tingsrätten... Men knepigt om du inte vet om han har blivit delgiven... Har du försökt med hans föräldrar o vänner?

• PiaS

Om han inte infinner sig, efter att ha blivit delgiven kan tingsrätten fatta beslut utan honom. Går han inte att delges, tar det naturligtvis längre tid (ytterligare ett par månader), så fattas ett beslut utan honom.

• Anonym (??)

pias tack så mycket!

• Anonym (??)

Fått hem snabbupplysningen.

Där står det hur pappan mår lite konstigt eftersom ruset från gårdagens haschrökning sitter i. 2 a4 sidor med brott och tilldömningar.

på måndag är det tingsrätten.

• Anonym (??)

Han kom 20 minuter försent inspringandes. han gick med på att jag skulle ha ensam vårdnad! så nu är allt över. nu kan vi återgå till ldet normala igen!!!!

Svar på tråden Snabbupplysning från familjerätten har tingsrätten begärt.