• lillasving

somna och sova? Jag blir galen!

Nej nu orkar jag inte nå mer!
    Min odtter ett år och en månad vaknar varannan timme på natten och har gjort det sedan hon föddes....hon vill då äta eller rättare sagt suga på flaskan hon vägrar ta nappen!

Sen så är det läggningen det tar ca 1-2 tmmar att natta henne....hela kvällen går åt til detta det splear ingen roll om vi buffar i rumpan, ligger brevid, bär eller så.
    BVC säger 5 min å jag börjar känna att det kanske inte är en sån dum idè! Inte vill jag att hon sk agråta och sktika sig till sömns men vad ska jag göra? Jag orkar bara inet mer.
    Pappan jobbar varje kväll utom en dag i veckan, vilket betyder att jag jobbar dagar och kommer hem lagar mat leker lite å sen sitta å med henne 1-2 timmar....helt slut innan hon äns somnat å till råga på allt dessa nätter! Varannan timme att vakna sedan vara en pigg och glad mamma samt en trevlig arbetskamrat?

Nej det går faktisgt inte längngre! N ån som har nått tips! SJälvklart vet jag att det inte är lätt att ha barn....å jag vet att hon inte bätt om att få komma till värden, men allt detta resulterar i att jag inte kan vara en bra mamma på dag tid!

Nån som har nått pra förslag eller liknande!

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden somna och sova? Jag blir galen!
  • Tess93

Vi använde 5mm med strålande resultat. Vill du prova, så skaffa först broschyren och läs på ordentligt. Kom sedan in i vår pepptråd, så ska vi som redan använt den ge dig tips och råd.
    Lycka till!

• Bejjan

Hur mycket sover hon på dagarna då?

• lillasving

Bejjan hon sover mellan 30min och en timme på förmiddagen vid halv tio samt lika mycket vid 14-14:30

JA du 5 minutar jag har testat den en och en halv månad sen gav jag upp!
    Jag tänkte att jag skulel testa i gen, jag har broscyren och har läst den hundra ggr. Men vad jag gör jag när hon kräks? DÅ måste hon ju upp det sk abytas i sängen pyamas. I kväll fick hon ksrika en timme med två kräkningar när sista kom gav jag upp i gen å lade henen brevid mig, blev liggande i 45 minuter till med flaska om hållning!
    Uscha vad jag känner mig maktlös!

• Tess93

Är hon tillräckligt trött när du lägger henne?

• PernillaB

Prova Pantleys No Cry Sleeping Soulution, finns på svenska nu vad jag förstår.
    Jag har inte gjort alla stegen i den men nattningen kortades i alla fall ner till två minuter och hon sover längre stunder nu, vaknar kanske tre gånger per natt , jämfört med en gång i kvarten/halvtimman/timman förut. Lycka till!!

• Bejjan

Åååå jag lider med dig, hon vekar ju inte sova för mycket på dagen heller, är ledsen men jag har tyvärr inga tips! Hoppas att det snart blir bättre för er! Kram

• lillasving

Tess 93 : Ja, hon är då trött! Spelar ingen roll om vi lgger henne 7,8,9 samma sak ändå!

Pantlyes No Cry sleep solution vad innebär den? Hittar jag den i bokhandeln då? Å Svenska är ett måste engelskan här är inte den bästa

Tackar så mycket så länge!

• vinterbabyn

lillsving: låt henne inte gråta, eftersom hon kräks.. en del barn funkar det inte att ha o gråta. vår son han skulle skrika ihjäl sig o svimma i värmeslag..

blir han väl arg blir han hysterisk.. bäst att hålla honom lugn..

• avaa

Ingen tröst men min svärmor sa alltid till mig, det vänder snart ska du se! Jag tänkte aldrig hon har fel, men men hon hade rätt det vänder bara en dag.
    Såå håll ut vännen, det ger sig en vacker dag.

Du gör ett fantastiskt jobb!!

Jag ska hålla tummarna.

//avaa

• lillasving

avva: Vilken ängel du är! Tackar så mycket! hoppet stiger! Fantastigt...men rätt var det är så tror man att det ska var aför alltid! Men dte värmde iaf!

vinterbaby: Nej du skrika så hon kräks känns ju inte helt rärr. Men så har jag min mamma som bara säger att så gjorde jag med dig å du kräktes å det är ju inte nå synd om dig idag ....mycket till tröst? nej inte för min del iaf! Nje du det blir inte nå mer av det där för våran del...ja alla barn är ju faktisgt olika!

• Tanja74

Vi gjorde en egen variant för att få vår dotter att sova på nätterna hon vaknade också hela tiden för att snutta på tutten, det som hjälpte var helt enkelt att sluta med nattmaten.

Då tog min man henne under en veckas tid på nätterna och när hon grät tog han upp henne ur sängen och bar och sjöng för henne tills hon somnade i famnen. De första nätterna protesterade hon rätt så mycket men han var ju där med henne och bar på henne så det var ju inte synd om henne på det sättet. Sen andra veckan vågade jag mig in på natten och då kunde även jag trösta genom att sjunga och bära. Efter ca. 2 veckor började hon successivt sova hela nätter. Tyvärr så blir det ju återfall så fort hon blir sjuk el. dylikt men så är det väl med alla metoder.

Det här kanske inte kortar nattandet men man får åtminstone sova på natten. Vår nattnings process tar ca 1 timme totalt men vid sängen är vi ca. 15 minuter. Har ni en tydlig nattnings procedur varje kväll? Det kanske underlättar.

Vi gör det här varje kväll: Bad, insmörjning och välling, lite TV-tittande el. dyl, gå runt och säga godnatt till alla (katterna och pappa/mamma) då lampor släcks och persienner dras ned. Godnatt igen och därefter sängen. Sen sitter vi på en pall brevid sängen och sjunger samma sång om och om varje kväll tills hon somnar, en så kallad insomnings sång.

Lycka till!

• hallon2

När min dotter var 1 år så bodde vi i en 1:a och spjälsängen stog alltså i samma rum som jag var i... när hon la sig fick hon läsa eller leka i sängen och hon somnade alltid ganska så snabbt!

Flytta sängen till vardagsrummet! Eller om ni har ett rum precis brevid där hon hör er :)

Eller så nattar ni henne i soffan och bär över henne till sängen när hon sover djupt...
    ... små barn MÅSTE inte somna i sin säng, det löser sig tids nog!

Och det är mycket lugnare för hela familjen om mamma/pappa gluttar TV samtidigt som "liten" somnar :)

Lägg nått i sängen som luktar "mamma" så kanske hon somnar om på natten...

• lillasving

Tanja 74: Tacks å jätte mycket! Ska pröva ta bort natt maten och hoppas på det bättre!
    Tydliga nattningsrutiner har vi....så det är väl bara att forsätta men ska nog at det där med badet för det använder inte vi....det kan ju var alugnande. Tackar för tipsen!

Hallon 2: Fantastigt att du säger så! SÅ många som alltid hävdar att barh ska somna i sin säng för att sova hela natten! Men detta tåls ju att tänka på. Har aldrig tänkt tanken äns! Är som fullstoppad av hur viktigt det är att barnen ska somna själv i sin säng. Tackar så mycket!

Svar på tråden somna och sova? Jag blir galen!