Skillnad mellan erinran och varning?
Vad är det för skillnad mellan erinran och varning? Det undrar jag, har det som en följdfråga på en uppgift. Någon som vill hjälpa mig, eller vet var jag ska läsa om det?
Vad är det för skillnad mellan erinran och varning? Det undrar jag, har det som en följdfråga på en uppgift. Någon som vill hjälpa mig, eller vet var jag ska läsa om det?
puff!
i vilket sammanhang?
En erinnran är ofta likvärdig emd en tillsägelse medan en varning är allvarligare, jfr FL:s regler.
oj glämde skriva att jag läser kursen vård och omsorg, och förtillfället skriver om lagen om hälso- och sjukvårdens område. Men ditt svar stämmer ganska bra överens med den information jag fått. Tack!
Enligt NE:
varning, åtgärd inom arbetsrätten. Varning förekommer i två former. Som disciplinsanktion innebär den en bestraffning av arbetstagaren från arbetsgivaren. För detta krävs enligt medbestämmandelagen (MBL) stöd i lag eller kollektivavtal. Som tillrättavisning innebär den en tillsägelse av arbetsgivaren för att förmå arbetstagare att rätta till ett missförhållande, t.ex. försumlighet. Sådan varning faller under arbetsledningsrätten och utgör oftast en förutsättning för att arbetsgivaren skall få vidta strängare åtgärd, främst uppsägning.
Erinran:
1 (utifrån kommande) påminnelse om ngt man inte uppmärksammat el. tänkt på (ev. på en längre tid): en nyttig ~ om hur olika människor kan bedömas i skilda sammanhang
BET.NYANS: om egen själslig föreställning minne: hon bar en liten amulett som ~ om sin härstamning
IDIOM: krigsmans ~ (vissa) viktiga minnesord för soldat
KONSTR.: en ~ (om ngn el. ngt)
HIST.: sedan 1752
2 (formell) anmärkning: han riktade en ~ mot det sätt på vilket frågan skötts i styrelsen
Å tack så hemskt mycket, har lånat ut alla mina band med NE till mamma för jag har inte plats för dem! TACK!
Det var så lite så, har NE på nätet...