• Mollan

Kan inte killen smittas av tjejen, trots kondom?

Jag har en fundering. Kondom lär ju skydda mot könssjukdomar (tänker främst på HIV), men kan inte tjejen smitta killen trots att de använder kondom? Alltså, mannens vätskor kommer ju inte i kontakt med tjejen eftersom kondomen hindrar det. Men tjejens vätskor kan ju komma i kontakt med killen, genom att sexet är "djupt" och hela kondomen liksom glider in?

Det känns som om killen löper större risk än tjejen att bli smittad av något eller har jag fel?

• Svar på tråden Kan inte killen smittas av tjejen, trots kondom?
  • 1malle

Smittan smittarinte mot huden utan mot slemhinnan, dvs in genom ollonet på killen o in i honom....

Ingenting är som väntans tider
  • Familjen P

Och män har svårare att bli smittade än kvinnor.

• Xarxa

Det är väl tvärtom, att män smittas lättare, framförallt då sex mellan två män.

• Familjen P

Varför skulle sex mellan två män smitta mer än sex kvinna- man?
    Män har mindre slemhinna att föra smittan med (om de inte är med en man...)

• Xarxa

Kan inte de exakta omständigheterna, men i "början" av hiv-epidemin (som man kanske kan kalla den) var väl huvudsakligen homosexuella män drabbade. Men jag kan som sagt var inte precis hur eller varför. Däremot vet jag att smittorisken har med mängden virus att göra.

• Xarxa

Och för att svara på ts fråga så har jag aldrig hört talas om smittorisk när man använder kondom, mer än om kondomen används felaktigt förstås.

• Familjen P

I västvärden var det kanske mest homosexuella män men innan det kom hit? Kanske att det var homsexuella från väst som först blev smittade och då är det inte så konstigt att det var flest av dem i början.

• Anonym (kanske)

Är det inte så att homosexuella män främst blir smittade pga analsex då ofta sprickor (=blod) uppkommer i anus?

• Anonym

Jo, homosexuella män smittas lättare eftersom de har analsex och att blodkärlen lätt spricker i anus. Annars så har kvinnor lättare än män att smittas i ett heterosexuellt förhållande eftersom deras slemhinnor är skörare och större...

• Anonym

Sen när det gäller HIV så började det väl först bland homosexuella män om jag inte missminner mig...

• Anonym (fakta)

HIV smittar genom slemhinnekontakt, slemhinna mot slemhinna. Har man ett litet sår, kan man även smittas/smitta genom sårtill/från slemhinna. HIV smittar genom vaginal/anal och oralsex. Att använda kondom ger inget fullvärdigt skydd - kondomen kan gå sönder eller åka av i stundens hetta". Vissa smittvägar anses mer riskabla än andra - oskyddat analsex exempelvis, då man inte blir naturligt blöt i analen, utan lättare kan få en liten rektum- bristning.
    Kvinnor och homosexuella män (som blir penetrerade) har generellt lättare att smittas än heteromän, pga av penetrering ökar risken för små bristningar i slemhinnorna.
    Idag ökar HIV-smittan mest bland heterosexuella män och unga kvinnor. Detta har att göra med våra sexvanor - d.v.s oskyddat sex. Sydsverige är den del i Sverige där smittan ökar mest idag.

Svar på tråden Kan inte killen smittas av tjejen, trots kondom?