• Linda88

Gravidklåda?

De senaste veckorna har det kliat något otroligt på magen, svanskotan och benen. Jag har provat att smörja med både olivolja och barnolja, men inget hjälper, och det driver mig till vansinne snart!
    Har hört talas om något som heter gravidklåda, men vad är det egentligen? Kan det vara det jag har? Har googlat lite men inte hittat nåt matnyttigt...

• Svar på tråden Gravidklåda?
  • Lyxmorsan

I vissa fall kan klåda vara tecken på leverproblem under graviditeten, BM/obstetrikern kan kolla det med ett blodprov. Oftast är det dock ofarlig (men ack så jobbig) klåda (tror det var hormonerna som spökar) eller även av vattnet som töjer vävnaden när man har mycket svullnad.
    Man kan smörja med kylbalsam eller också ta Tavegyl.
    Hör med din BM vad hon rekommenderar.

/\*Predikaren3*/\
  • Linda88

Okej, jag ska ta upp det med min BM på måndag då och se vad hon säger. Ska införskaffa lite kylbalsam till dess och se om det hjälper, håller ju på att bli galen! :)

• Lyxmorsan

Förstår dig, jag trodde jag skulle gå åt under mina grav, duschade kallt så ofta jag orkade (men det är ju inte så kul när man har förvärkar och ömma tuttar).

/\*Predikaren3*/\
  • Linda88

Hehe, nä det är det verkligen inte! Sen är jag så himla frusen av mig också, tycker nästan det är för kallt vatten när jag har på varmaste ;P

• Brean

Hej. Jag hade graviditetsklåda under min första graviditet. Började få utslag i v. 36 över hela kroppen och det kliade något kolosalt. Eftersom det kan vara en leverpåverkan är det viktigt att du informerar din BM. Jag fick åka in till BB och ta prover. I v. 39+2 kom min lilla kille ut. Men gud vilka utslag jag hade efteråt. Jag fick tavegyl och såren läkte helt enkelt ut med tiden. Hoppas verkligen att du inte behöver genomlida det. Det var hemskt!

• Linda88

Brean: Usch, låter verkligen inte kul! Ska till BM på måndag, så tänkte höra med henne då och se vad hon säger. Hellre ta ett par prover för mycket än för lite, även om jag verkligen hatar när det är provtagningsdags... Usch säger jag bara!

• Fröken NollÅtta
    mammisBJ skrev 2007-05-03 21:38:05 följande:
    I vissa fall kan klåda vara tecken på leverproblem under graviditeten, BM/obstetrikern kan kolla det med ett blodprov. Oftast är det dock ofarlig (men ack så jobbig) klåda (tror det var hormonerna som spökar) eller även av vattnet som töjer vävnaden när man har mycket svullnad.Man kan smörja med kylbalsam eller också ta Tavegyl. Hör med din BM vad hon rekommenderar.
    Kan visst vara farligt, barnet påverkas av det och då sätts man igång.
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Plottis

Angående leverproblem så fick jag det senaste graviditeten, men jag kan säga att då hade jag klåda över HELA kroppen HELA tiden. Hemskt! De ville medicinera, men jag totalvägrade eftersom jag hade gått 9 dgr över tiden och visste att jag bar ett stort barn. Så 11 dgr över tiden blev jag igångsatt p.g.a. leverpåverkan.
    Att det kliar på magen t.ex. gör det ju ofta p.g.a. att huden är så utspänd.

Mamma till tjejer juli-02, feb-04 & juli-06
Svar på tråden Gravidklåda?