• Anonym

Ingen sexlust sedan hormonspiral. Finns det andra bra alternativ?

Har sedan jag satte in hormonspiralen haft Noll sexlust. Vill absolut aldrig ha sex och blir inte sådär upphetsad som innan..
    Men jag tycker i övrigt att spiralen är bra. Man slipper tänka på en massa piller och mensen är liten och ingen mensverk... finns det nått annat bra preventivmedel som är lika enkelt?

• Svar på tråden Ingen sexlust sedan hormonspiral. Finns det andra bra alternativ?
  • Löööv

Kopparspiral?, lite mer mens men annars är du helt dig själv

• Anonym (Lust?)

Kommer lusten tillbaka när man slutar med hormonspiralen eller måste man "lära" sig att få tillbaka den? Min sexlust har nästintill helt försvunnit pga hormonspiralen. Jag kan inte äta p-piller pga blodproppsrisk och när jag åt minipiller blev jag gravid ändå. Som tur är, eftersom min äldsta dotter hade inte funnits annars, men jag vill gärna välja själv när jag vill bli gravid. När jag hade Kopparspiral så fick jag så enorma blödningar och under så lång tid samt väldiga menssmärtor så jag är inte så sugen på det heller... men vad är alternativet? Kemisk kastrering känns det som... Får fundera ett tag, men är jag "garanterad" att få tillbaka lusten igen så är det väl värt att ha kopparspiral ändå, för det här känns helt tokigt.

• Löööv
    Anonym (Lust?) skrev 2007-05-03 21:51:57 följande:
    Kommer lusten tillbaka när man slutar med hormonspiralen eller måste man "lära" sig att få tillbaka den? Min sexlust har nästintill helt försvunnit pga hormonspiralen. Jag kan inte äta p-piller pga blodproppsrisk och när jag åt minipiller blev jag gravid ändå. Som tur är, eftersom min äldsta dotter hade inte funnits annars, men jag vill gärna välja själv när jag vill bli gravid. När jag hade Kopparspiral så fick jag så enorma blödningar och under så lång tid samt väldiga menssmärtor så jag är inte så sugen på det heller... men vad är alternativet? Kemisk kastrering känns det som... Får fundera ett tag, men är jag "garanterad" att få tillbaka lusten igen så är det väl värt att ha kopparspiral ändå, för det här känns helt tokigt.
    Hormoner kan göra en mindre snoppglad tyvärr. Man kan ju använda persona men den är ju inte så jättesäker (94%). Vad finns det mer för hormonfria preventivmedel?
  • Anonym (Lust?)

Vad är persona? Noll koll!

• Löööv

Det är en P-dator, man kissar på stickor och den håller koll på rikfyllda dagar som ägglossning

• Anonym

Kopparspiral är inget för mig. Blöder floder och har smärtor som gör att jag nästintill svimmar i normala fall så någon utökning av det behövs inte.Är så skönt att de besvären är borta... men så försvann ju sexlusten oxå..*suck*
    Åt p piller i flera år innan jag fick barn. Hade groteska smärtor och blödde mycket även då, precis som utan p medel...

Känns som ettt döläge...

• Anonym (ont)

satte in hormspiral förra onsdagen.. och har haft sånna "förvärkar" hela helgen maken har fått komma springande för att ta den lilla, så jag kunde ställa mig dubbevikt..
    Har börjat bli bättre nu..
    Fler?

• Anonym

Minns inte att jag hade nå ont när jag satte in den eller efteråt, men jag blödde som bara den under 3 veckors tid innan det slutade. Sedan dess blöder jag lite i nio dar i månaden. (tyvärr tillhör man ju inte dem som slipper mensen helt *suck* men det kunde man ju gtt sig faan på.)

• Rebekah84
    Anonym skrev 2007-05-03 22:51:14 följande:
    Minns inte att jag hade nå ont när jag satte in den eller efteråt, men jag blödde som bara den under 3 veckors tid innan det slutade. Sedan dess blöder jag lite i nio dar i månaden. (tyvärr tillhör man ju inte dem som slipper mensen helt *suck* men det kunde man ju gtt sig faan på.)
    men det är faktiskt så att inga hormoner från en hormonspiral går ut i kroppen det verkar bara lokalt så det är nog inte spiralen som är felet.
    How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?
  • Rebekah84
    från www.preventivmedel.se

Fördelar
    För kvinnor med riklig mens är hormonspiralen bra eftersom den minska blödningsmängden. I vissa fall uteblir mensen helt. Spiralen kan sitta kvar med fullgod effekt i fem år. Hormonspiralen ger få biverkningar eftersom hormonet verkar lokalt. Kan användas när man ammar – men skall inte sättas in förrän tidigast åtta veckor efter förlossningen.

Nackdelar
    Insättandet av spiralen kan ibland göra ont. Cirka 5 procent av kvinnorna stöter ut spiralen. I samband med insättningen finns en liten risk för infektion. Vissa kvinnor får småblödningar och akne. Skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.
    How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?
  • Bebis Anna

har använt lite av varje som innehåller hormoner, enligt bm så tappar man en del av sexlusten av alla hormoner som skyddar mot oönskad graviditet. använder jag preventivmedel med hormoner i så känns de som jag lika gärna kan skilja mig och leva i celibat så kändes det, kunde aldrig ha sex. men nu har jag inte fortsatt med nått efter jag fått min dotter, har hellre ett fungerande sexliv med kondom än ett förhållande utan sex överhuvudtaget.

testa kan vara värd de! eller så ber du din kille kolla upp om de kommit några hormon piller till honom, så kan han ta istället, förmodligen kommer även hans sexlust försvinna.

• Anonym (ont)

det känndes inte att sätta in den tycker jag, men två dagar senare så började nog kroppen att försöka stöta ut den... minnerna från värkarbetet kom snabt tillbaka!!

• Anonym

bebis anna: Precis så är det här nu. Vill aldrig ha sex. Förr kämpade vi för att hinna med att ha sex ostört, nu försöker jag bara komma undan och ställer upp för att vara snäll...

Hade man varit aningen äldre hade nån av oss fått bli steril...så man sluppit det hela....

Känns som om jag har två val: Mens som blöder igenom kläderna plus smärta värre än en förlossning en gång i månaden och underbart härligt sexliv eller som nu: smärtfritt, lite blödningar och nada sex....

• Bebis Anna

jag mådde heller inte bra psykiskt alla dom åren jag hade p-piller, mkt humörsvängningar m.m. jag hade helt klart valt smärta en gång i månaden och ett drägligt liv, än o ha hormoner som förstör så mkt av både förhållandet och bit av sig själv för varje gång man har sex enbart för ens sambos skull.
    jag tror bara att om du har sex utan o ens vilja det, så tär det på erat förhållande, speciellt om ni känner att det känns viktigt o ha ett sexliv.

Svar på tråden Ingen sexlust sedan hormonspiral. Finns det andra bra alternativ?