• ulrika

Vad tycker du om quinoa?

Efter Anna Skippers ständiga tjat om denna quinoa, har till och med jag blivit nyfiken på det lilla fröet.

Hur smakar det? Är en stor fantast av cous-cous - påminner smakerna om varandra?
    Är fröna fortfarande lite hårda dem är färdigkokade och ger tuggmotstånd?

Vad äter man bäst till quinoa?

Kort sagt; jag vill veta allt av er som har vågat prova!

• Svar på tråden Vad tycker du om quinoa?
  • Pirum

Det påminner inte om couscous mer än storleken.

Vi äter det ibland som omväxling men jag tycker ärligt talat det är lite tråkigt och kommer nog inte fylla på i skafferiet när det här paketet tar slut.

Köp ett litet paket och prova- det är alltid kul med nya smaker!

• lokey

Jag håller inte alls med Loly om att quinoa är tråkigt! :)

Quinoa är jättebra för att göra soppor lite fylligare; lägg till en halv eller hel dl sköljd quinoa till en soppa så håller du dig mätt. Samma kan gälla för grytor.

De största skillnaderna mellan quinoa och couscous är nog att quinoa inte alls får samma konsistens eller smak, och att det passar bättre i blandningar (annat än couscousröra då).

Ett mycket enkelt och lätt vegrecept:

Fräs en gul lök i lite olja.
    Häll på följande och koka tio-femton minuter:
    * En burk sojabönor eller en dl röda linser
    * En burk krossade tomater
    * 2-4 dl vatten
    * 1/2-1 dl sköljd quinoa
    * Persilja

Smaka av med salt och peppar.

I detta recept ger inte direkt quinoan någon smak, men däremot konsistens.

• Arvnor

Quinoa är gott, men cous cous är godare. Quinoa kan användas till allt som man kan ha ris till. Prova t ex till stekt lax med tomater och avocadosås.

• chicopico

jag gillar inte cous cous så jag trodde inte jag skulle gilla quinoa heller men det det var skitgott...

jag köpte en vanlig burk thaigryta, gul curry tror jag de var...
    sen stekte jag lite qournbitar och la i och till det hade jag quinoa.... skitgott!! gick tom hem hos sambon

• Magdan

Jag tycker litet som Loly, det är roligt att prova något nytt, och roligt med omväxling, men jag kommer inte att bli storkonsument av det, såvida det inte kommer fram att det är FRUKTANSVÄRT mycket mer nyttigt och hälsosamt än de övriga alternativen på marknaden. Skall dock tillstå att jag ändast använt det istället för ris, couscous och bulgur och inte i soppor eller liknande.

• Jag är den bästa mamman dom har

Quinoa är jätte gott vi äter det i stället för pasta här hemma barnen älskar det

Jag är den bästa mamman dom har. buderare.infoom.se/index.php
  • Villemol

Det är gott men vi använder mer bulgur här hemma. Lite lättare i konsistensen

• Lotlas

Jag gillar det! Dessutom så är det glutenfritt, vilket gör att jag fått ett alternativ till potatis, glutenfri pasta och ris. Jag har aldrig smakat cous-cous (vete) så jag vet inte skillnaden, men gott är det! Vi använder quinoa istället för ris eller pasta till grytor och fisk. Det kan lätt bli lite torrt om man inte har någon sås till, men jag är ett sås-freak så det är inte säkert att alla håller med..!

• Golde

Jag tycker också att quinoa är väldigt gott och föredrar det framför couscous. Quinoa är lågglymekisk mat ungefär lika nyttigt som råris, vildris, hirs och semolina. Couscous har medelhögt gi och motsvarar nyttigheten av fullkornspasta, majspasta och polentagryn.

• Mala1

Koka quinoa tillsammans med buljongtärning så blir det kanongott!

• Lotlas

Man kan även använda quinoan kall i sallad! Det är också gott!

Svar på tråden Vad tycker du om quinoa?