• Halane

Hjälp! Smärta och stelhet i fingrar, vad är detta???

Blev plötsligt mer svullen för ca en vecka sedan, och i samband med detta blev jag stel och lite öm i händerna och fingrarna. Senaste dagarna har jag dock fått mer ont i vänster hand och speciellt i ring, och långfingret. Kan inte knyta handen på grund av både svullnad och smärta tror jag. Höger hand känns nu helt ok.

Någon som varit med om detta eller vet vad det är och då vad man kan göra för att underlätta??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp! Smärta och stelhet i fingrar, vad är detta???
  • MalinAnnaJosefine

Kapaltunnelsyndrom låter det som. Väldigt vanligt vid graviditet har jag fått höra!!!
    Hör med BM eller liknande! Hoppas det blir bra!

• Danlin

Jag har precis detsamma i händer och fötter och min bm sa att det är vätska som lägger sig runt lederna. Utnyttja din man och låt han massera dig på kvällarna i soffan när du vilar, det GÖR jag och det känns bättre.

• cgcg
    Halane skrev 2007-05-04 09:48:19 följande:
    vänster hand och speciellt i ring, och långfingret.
    Jeg har også fått karpaltunnelsyndrom og som deg er det ring og langfingret som har fått lide mest. Jeg sover med skenor om natten og det hjelper litt, forsøker å drikke så mye vann som mulig, men jeg har også fått remiss til håndkirurgen av MVC for å se hva de kan gjøre med mine bortdomnede fingrer og vonde håndledd. (Har en måned igjen til BF og har hatt problemer i over tre uker.) For i verste fall må man operere litt der inne for å få plass til blodårene. Med graviditeten kommer minst 30 % mer blod som nå skal konkurrere med mye væske om plassen i den lille "tunellen" som går ut til fingrene. Væsken vinner....
  • jezzie

Har precis samma problem men då jag var till arbetsterapeut så sa hon att karpaltunnel oftast visar sig i tumme pek och långfinger man jag har precis som dig mer problem i lång och ringfinger. Domningar smärta kraftlöshet osv, har fått skenor den här gången. Fick även ett slags gympaprogram för händerna vilket är bra. Hade dessa symtom även förra grav. dock lite mindre och inte så väldigt ont och det försvann en-två månader efter förl. Nu har jag haft lite ondare och då sägs det vara bra med skenor eller i värsta fall op. men det är nog inte så vanligt. Att man har svullnader och domningar gör tydligen inte alls någon skada mer än obehag just då.

• turmamman

Hej,

Tag detta på allvar med din BM, vänta inte. Jag tänkte att det skulle gå över och diskuterade det inte så mycket. Hon propsade heller inte på hjälp åt mig, och jag fick ingen skena eller annat. Jag blev "utskälld" på BB när jag fött mitt barn eftersom jag inte sett till att få hjälp med detta, och problemen höll i sig 2 månader efter min dotters födelse.

Det var väldigt svårt för mig att köra barnvagn, lyfta upp min nyfödda dotter, för att inte tala om att knäppa tryckknappar på bodies och pyamasar, gick inte alls. Fingrarna strejkade och handlederna värkte något enormt - värre än under graviditeten.

Jag hade fått tid för operation i januari, men helt plötsligt gick svullnaden tillbaka och jag blev återställd.

Men som sagt, det var två hemska första månader och det vill jag hjälpa andra att undvika.

Svar på tråden Hjälp! Smärta och stelhet i fingrar, vad är detta???