• MonaLisa74

Antal förskolelärare per avdelning 1 åringar..

Hej!
    Vi har fått förskoleplats till vår son till augusti. Han kommer då vara 17 månader. Jag är lite nervös inför starten. Det är en förskola (Maestroskolan i Nacka) som öppnar en helt ny avdelning för små barn. Så nu undrar jag; hur många förskollärare brukar det vara per avdelning normalt i en verksamhet för 1-3 åringar. Här fick jag uppgift om att det skulle vara 2 lärare (ev barnskötare med en förskolärare med övergripande ansvar) per avdelning som består av 15 barn. Dvs 7,5 barn var. Är detta bra eller dåligt? Jag har naturligtvis också 3000 andra frågor också. Snälla, snälla, ni andra luttrade föräldrar, hjälp mig med lite info. Vad som helst är jag glad över så jag vet vad jag ska ställa för frågor när jag ringer till förskolan.

• Svar på tråden Antal förskolelärare per avdelning 1 åringar..
  • petsod

Vår dotter, snart 2 år, går på en avdelning med ca 10 barn 1-3 och 3 fröknar vilket känns ok. Nu är ju detta en motessori-skola så jag vet inte om det skiljer sig från kommunala förskolor.
    Andra bra frågor kan vara:

* Lagar de sin egen mat
    * sover barnen inne eller ute
    * hur mycket är de utomhus/utanför gården
    * öppettider
    * hur länge har personalen jobbat där (bör inte vara hög omsättning av personal)

Jag tyckte också att det var jättejobbigt innan/i början men alla i familjen vänjer sig.

• Jyllis

Min yngsta dotter ska börja på småbarnsavdelning till hösten och på den avdelningen så är de 2 pedagoger på 12 barn. På den andra avd så är det 18 barn på 3 pedagoger. Detta är en pyssling förskola.
    Lycka till!

• Tesie

Jag trodde det var lag på en personal per 5 barn!

En personal per 4 barn om det är småbarn

• tuvamamma

Det låter lite med 2 st på 15 barn när det är en småbarnsavdelning. Det finns ingen lag för hur många barn det får vara i en grupp eller hur många lärare det ska finnas per barn. Jag är själv förskollärare och har arbetat på småbarnsavdelning, där var vi två heltidare och en som gick på 75% på 15 barn.

Fråga hur en vecka ser ut på förskolan. Ta dag för dag så kommer säkert dina undringar spontant under tiden de berättar för dig.

Hur går inskolningen till? Är det gruppinskolning med bara nya barn eftersom de startar en ny avd? Får du komma och hälsa på innan starten?

• Kajsa79

det låter lite tycker jag. Min dotter gåt i en mixad grupp för barn i åldrarna 1-5 år. Dom är 16 barn och har 4 heltidsanställda, dvs 1 vuxen per 4 barn. Vi bor i Malmö kan jag tillägga

• Marvelina

Vi har 2 fsk och en bsk på 14 barn. Alla barn är under 2 år. De flesta av dem går deltid. På ett av barnen (min son) finns en assistent som förstås hjälper till med de andra en del, men hon är ju speciellt till för honom, så hon räknas inte "på riktigt".

Det var en nystartad avdelning där inskolningen var i grupp, tjejer och killar för sig.

marvelina - not new and definitely not improved
  • efs

På vår småbarns avd är det max 14 barn och där arbetar tre heltider. Av dem är 1 förskollärare och två barnskötare.
    Detta är lite mindre än vad vi har haft, för 5 år sedan var vi 3,25 personal på 14 barn.
    Det låter lite med bara 2 personer på 15 barn tycker jag.
    Jag bor på Orust (västkusten)

• Kajsa79

Just det ja, vi fick veta vid inskolningen att en av pojkarna hade "särskilda behov" (ingen precisering, men vi har räknat ut att det är en pojke som är lite mer utåtagerande som får extra stöd) och att det var därför personaltätheten var så hög. Ingen särskild assistent till honom, men det finns alltid nån vuxen som kan ta hand om honom ifall han får ett utbrott/blir aggressiv, vilket jag dock inte tror händer så ofta. Lite OT, men det är 13 pojkar och bara tre tjejer på Hildas avdelning, så hon var ett välkommet nytillskott när hon började (då fanns där bara en annan flicka)

• MonaLisa74

Hej! Tack så mycket ni som orkat svara! Jag har ringt runt lite till de andra förskolerna vi har sökt plats hos och de flesta har 3 lärare när det är runt 15 barn. Jag tycker också att det låter så lite!!! Hur ska dom ha tid med inskolning på så många små. Denna förskola har redan en avdelning för 3-5 och sedan upp till högstadiet eftersom de har musikinriktning. Och när jag pratade med kontaktpersonen tidigare så lät det inte som hon visste riktigt hur dom skulle utforma allt eftersom de inte öppnar förräns om 3 månader. Samtidigt är jag ju bara förälder så jag kan knappast börja gnälla nu innan de ens har börjat.
    Usch! Får ångest av tanken på min lille plutt i ett litet hörn med nerkissade blöjor tillsamans med andra små stackare och personal som kanske är tokstressade och inte hinner med allt. Det här är ju naturligtvis mardrömsscenariot men sedan tänker jag efter och inser att "plutten" förmodligen kommer tycka att det är jätteskoj och att allt kommer lösa sig galant. Det är nog mamma som måste "skolas" in kanske.. hehehe

• Tant Green

I Stockholm är det max 14 barn i småbarnsgrupperna och då ska det vara 3 vuxna (men det är kanske inte 3 heltider, men de är åtminstone 3 under den del av dagen då det är flest barn där).

Där min dotter går är det 2 vuxna på 10 barn och det är inga problem alls, även om alla är där (oftast är ju 1-2 barn lediga eller sjuka).

Svar på tråden Antal förskolelärare per avdelning 1 åringar..