• mammamaj

mascarpone ?!

ja, vad använder man mascarpone till ??

♥ Zack vet du en sak.... mamma älskar dej! ♥
  • Svar på tråden mascarpone ?!
  • Februarii

tiramisu? fattar inte riktigt vad du menar

• mizztigger

tiramsù har det i. sen finns det flre efterrätter som har det.

• mammamaj

nä det finns en burk som heter mascarpone (används säkert till tiramisu)
    det är upphettad grädde. finns i mejerikylen på affärerna.

• Februarii

jaha, förstod inte riktigt om det var en faktafråga, om du hade det hemma och inte visste vad du skulle göra av det eller så finns i en carte´dor(?)-glasssmak också.

• mammamaj

precis jag har en hemma o tänkte göra något smaskigt. men vet bara inte vad....

• mammamaj

så nu har jag kikat på www.tasteline.se

men är det någon som har ytterligare tips mottages det gärna!

• smh78

Marinerande fikon med hallonsås!

Jag har gjort den här efterrätten flera gånger och fått fantastisk respons varje gång!

6 färska fikon, i halvor
    3 dl dessertvin
    1 kanelstång
    1 msk brunt farinsocker
    300 g färska hallon
    1/2 dl strösocker
    1 tsk citronsaft
    1 1/4 dl mascarpone

Läg fikonen i glas eller keramikskål. Blanda vin, socker, kanel i en kastrull och värm på svag värme. När sockret har lösts upp, häll lagen över fikonen. Täck över skålen och låt den stå i två timmar.
    Lägg ev undan några hallon till garnering och kör resten i matberedare tillsammans med sockret. Sila såsen och rör ned citronsaften. (ska serveras rumstemp)
    Låt fikonen rinna av och grilla fikonen tills de har fin färg. Häll ett tunt lager hallonsås på varje tallrik, lägg tre fikonhalvor på varje tallrik och servera med en sked mascarpone till.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

• Themis

Upphettad grädde? Njae hör ni, Mascarpone är en italiensk färskost, faktiskt, även om den är mycket mild och gräddig.

Det är bl a väldigt gott att bara blanda i vaniljsocker och lite florsocker eller citronsaft och servera mascarponekräm till olika pajer och bärkakor.

Från
    www.recepthjalpen.se/mascarpone.html

"En italiensk färskost med mjuk konsistens och mild, gräddig och något syrlig smak. Eftersom den är osaltad kan den även upplevas något sötaktig. Osten är klarvit eller svagt ljusgul i färgen och tillverkas av grädde från komjölk.

Osten ätes framförallt tillsammans med desserter, och är kanske mest känd som huvudingrediens i den klassiska Italienska kaffedesserten Tiramisu tillsammans med kaffe, ägg, likör och savoiardi-kex. Den är heller inte dum naturell, eller t.ex. smaksatt med lite god likör. Man använder den ibland även som tillbehör till varmrätter, t.ex. är det gott med en klick mascarpone till en äkta italiensk risotto.

Namnet mascarpone lär komma från "mas que bueno", vilket är spanska för "bättre än bra", som en spanjor lär ha utropat när han smakade den första gången."

• mammamaj

oki men på burken står det italiensk färskost - upphettad grädde!

• mammamaj
    smh78 skrev 2007-05-04 13:06:11 följande:
    Åh jag har ett! en sekund!
    smarrigt det låter

jag tog o gjorde en paj o la lite uppepå innan den svalnat så mascarponen smälte o blev så gott så
  • Coccolina

Man kan även äta sötad mascarpone så som den är med lite riven choklad ovanpå (mums)

Dessutom är den osötade ganska god att ha på pizzor...

Life's a bitch get used to it!!!
  • Themis

mammamaj: Okej, så du säger upphettat ägg om omelett då också?

• mammamaj
    Themis skrev 2007-05-04 22:41:21 följande:
    mammamaj: Okej, så du säger upphettat ägg om omelett då också?
    japp nä men jag har kollat burken noga nu o så här står det....

" färsk ost enl. italienskt recept, värmebehandlad grädde. ingredienser: grädde, citronsyra, fetthalt 40%"

märket på den som jag har är casarelli.

oki upphettad o värmebehandlad är kanske inte samma sak, men varmt blir det

jaja har någon fler  recept eller hjälp på hur o till vad man använder mascarponen till vore trevlig =)
  • mammamaj
    Coccolina skrev 2007-05-04 21:06:31 följande:
    Man kan även äta sötad mascarpone så som den är med lite riven choklad ovanpå (mums)Dessutom är den osötade ganska god att ha på pizzor...
    tror jag ska prova med det hurru´! lät inte så tokigt inte!
Svar på tråden mascarpone ?!