• Anonym (badanka)

Bada i sjö som gravid?

Är ej gravid men önskar och hoppas så att jag ska ha ett litet växande pyre i mig till sommaren. Eftersom jag har beställt kalasväder till semestern och älskar att bada så undrar jag om det finns några risker med att bada i sjöar och hav som gravid?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bada i sjö som gravid?
  • Anonym (mo)

Om slemproppen har gått ska man inte bada överhvudtaget, inte ens i badkar...

Problemet är att slemproppen kan gå när som helst under graviditeten och byggas tillbaka av sig själv...

Förra sommaren avstod jag från badning av denna anledning.

Lycka till!

• miie

Tycker du kan bada med gott samvete. Det har jag gjort och det är oerhört skönt. Har inte haft någon aning om ifall slemproppen har gått eller ej. På slutet denna gång frågade jag faktiskt BM eftersom jag gick på vattengympa för gravida och hon sa att det inte var något problem...

Så bada på du.

• Anonym (badanka)

Slemproppen?? Vad är det?

• miie

Vet inte så noga egentligen men den försvinner ju i slutet av graviditeten...

Hittade detta på www.vardguiden.se/

"När förlossningen startar lossnar en geléaktig klump, slemproppen, som sitter i livmoderkanalen. När det sker kan du även få en lättare blödning, som även kallas initial blödning. Den är i regel slemblandad och ofta lite rosafärgad. Den kan komma flera dagar innan det är dags för förlossning. Det gör inte ont, men du kan känna av förvärkar i samband med att slemproppen går. "

• Anonym (Bada på)

Har aldrig hört någon rekommendation om att inte bada som gravid! Det finns ju t ex vattengymnastik för gravida...

• Anonym (badanka)

Åh, tack!

Det borde ju innebära att om man är nygravid så borde det ju inte vara någon fara.....

• Tös

En liten fundering. Förr...badade inte folk då trots graviditet? O gick inte det bra?

• Anonym (badanka)

Jo, för många går det säkert bra men jag har ett missfall i bagaget så jag vill minimera alla eventuella risker.

• NinaFina

Har 3 mf i bagaget, men jag pratade med bvc om bad när jag äntligen blev gravid igen och det höll sig kvar. De sade att det var bara att bada på, så det gjorde jag. Både i sjön och i vår egen lilla pool. Det gick hur bra som helst.

Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
Svar på tråden Bada i sjö som gravid?