• Älskarlivet

Om barnet är mjölkallergiker, kan han då äta barnmaten som finns på burk?

Ska testa Aston nästa vecka om han är mjölkallergiker eller inte.

Han är 7 veckor snart.

När han blir större och börjar med smakisar osv...kan han då äta den maten man köper på burk i affären eller innehåller dom mjölk?

• Svar på tråden Om barnet är mjölkallergiker, kan han då äta barnmaten som finns på burk?
  • Ilonasmamma

vissa innehåller mjölk andra inte, det är bara att läsa inneh¨ållsförteckningen

• Caroline80

Har också tänkt på det! Vi ska också testa om vår lilla tjej är mjölk allergisk! Hon reagerade på gröten vi gav henne! Majs gröt va det. Hon blev rödprickig runt munnen!
    Det lär väl vara mjölk i vissa av barnmats burkarna,, mycket mat får man nog fixa själv!! Hmm,, krångligt!

• Strutis

Min som e allergisk o det va krångligt i början...men man kommer in i det. Det står som skummmjölk eller grädde på burkarna, inge konstigt. Sen e det ju lätt att göra själv, brukar puttra ihop olika grönsaker med alt. kyckling eller kött, olja o lite kryddor, sen e det bara att använda stavmixer, låta svalna o frysa in, enkelt o gott!

//K

• M26

Tänk på att ett mjölktest som görs så tidigt inte är tillförlitligt. Du får nog den infon av läkaren.
    Det är inte så krångligt att ha barn med mjölkallergi faktiskt. Det mesta finns mjölkfritt. Vill du ha tips på vad du kan byta till för produkter osv får du gärna skriva i min gästbok så hjälper jag gärna till. Lycka till!

• snart tre

Vår son är mjölkallergiker och fick diagnosen när han sex månader och hade börjat så smått att äta burkmat. Välling och gröt finns helt mjölkfria - märket heter EkoGo och är toppenbra.

Burkmat finns en del som är mjölkfritt, men inte så mycket som man kan tycka att det borde finnas. Jag tycker personligen att all barnmat borde vara fri från mjölk och ägg så får föräldrarna själva sätta till t ex mjölkprodukter om de vill ha dem krämigare. Just mjölk och ägg är vanliga allergier för barn under ett år.

Vi har klarat oss hyggligt på burkmaten som är mjölkfri men det är ju trist i längden eftersom sonen inte gillar allt och när det gäller t ex fisk finns det två??!!! burkar att ge - en som är från fem månader och en från sex månader. Resten är med mjölk eller grädde i. Väldigt många barnmatsburkar innehåller skummjölkspulver.

Antalet burkar utan mjölk minska också i antal ju äldre barnet blir, vilket är surt.

• Älskarlivet

Åå tack alla!!

Tror också man kommer in i det men jag sticker inte under stolen med att det är smidigare om han inte är det såklart.

Jag har tänkt försöka mixa mycket mat själv men det blir säkert inte varje dag det fungerar och hinns med så burkmat är kanon.
    Ja vi får se vad läkaren säger på fredag....

M26:
    TACK!
    Är han allergisk så hör jag gärna av mig

• M26

Tips: Jag skickade efter en lista från Semper och Nestle där det stod vilka produkter som var mjölkfria.

Förutom EkoGo finns även Sinlac som min son, konstigt nog, tyckte lite bättre om. I övrigt gillade han aldrig grötarna eller vällingen. Smaka själv på Nutramigen, URK!!
    Det går pussla lite ändå. Smidigt är det att laga mat själv och använda t.ex. Oatlys produkter. Milda Culinesse (flytande margarin) är mjölkfritt och smidigt att hälla i maten för att få lite extra fett.
    Om man har barn som är mjölkallergiska är det bra att gå till dietist så de kan räkna ut att barnet får i sig tillräckligt med kalcium. Det fick inte min son eftersom han inte tyckte om gröten och vällingen.

• snart tre

M26: Din son gillar förmodligen Sinlac mer för att den är sötad.

Alla som har barn som får diagnosen mjölkproteinallergisk har rätt att träffa en dietist. De hjälper till med råd och listor över sånt ni kan köpa/använda när ni lagar mat.

På Sempers och Nestlés hemsidor kan man se vilka burkar som är mjölkfria

• Älskarlivet

Verkar itne som han är allergisk

Gav inget på pricktestet men å andra sidna så menade doktorn på att när dom är så små så kan man inte lita på testet och man ska dessutom går mer på hur barnet beter sig än på testet.

I vilket fall som helst så skulle vi gå tillbaka till NAN och testa hur han beter sig och jag måste säga att han är snäll och go.

Han hade alltså bara 5-6 dagar som han var gnällig på.
    SKönt!!

• mian75

Pricktesten på så små barn är inte helt tillförlitliga. Det bästa är att utesluta mjölkprotein ur kosten i 3-4 veckor och sedan göra en provokation (på BVC eller i samråd med läkare).

Vår sons pricktest mot mjölk och ägg visade positivt på mjölk men negativt på ägg. Blodprov togs också och det visade negativt på båda. Provokation visade dock på mjölkproteinallergi och senare (sonen 14 månader) har vi med nytt blodprov även fått äggallergi konstaterat.

• Älskarlivet
    mian75 skrev 2007-05-20 20:18:49 följande:
    Pricktesten på så små barn är inte helt tillförlitliga. Det bästa är att utesluta mjölkprotein ur kosten i 3-4 veckor och sedan göra en provokation (på BVC eller i samråd med läkare).Vår sons pricktest mot mjölk och ägg visade positivt på mjölk men negativt på ägg. Blodprov togs också och det visade negativt på båda. Provokation visade dock på mjölkproteinallergi och senare (sonen 14 månader) har vi med nytt blodprov även fått äggallergi konstaterat.
    Nä precis, dom är inte alls att lita på till 100%. Viktigt att man är medveten om det.
Svar på tråden Om barnet är mjölkallergiker, kan han då äta barnmaten som finns på burk?