• greeneyes

OBS!!!!! LÄS DETTA om du ska resa gravid!!

Vill bara slänga in en varning här till alla som funderar på att resa efter mitten på graviditeten. Många flygbolag tillåter att man flyger som gravid ända fram till v 36. MEN!!! De flesta hemförsäkringar har en reseförsäkring som täcker sjukvård mm, men denna GÄLLER INTE GRAVIDA EFTER V 26!!!!!!  Det innebär att man om man blir akut sjuk eller föder för tidigt kan bli tvingad att betala all sjukvård och hemtransport ex med ambulanshelikopter själv, vilket kan hamna på nästan en miljon!! Så om ni ska ut o resa, ring till erat försäkringsbolag o hör efter vad som gäller just där!!

BF 31/8 2007
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 15:43:51:
    Det som menas med resa här är givetvis resa utomlands!
  • Svar på tråden OBS!!!!! LÄS DETTA om du ska resa gravid!!
  • hotten

det tillhör väll redan till allmänbildningen att veta?? (eller ta reda på om man skall resa)

däremot gäller de flesta försäkringar tom v 28, men det är olika så man skall kolla vad man har!

dessutom tänka på att eu kortet inte är mycket till nytta, som många verkar tro!

• Inana

Min sambo och jag älskar att resa så detta va något vi kollade upp tidigt. Vår försäkring gäller tom v 28. Men jag har ofta funderat på det här... Har läst om så många här på FL som åker utomlands efter v 26/28 - hur gör dom??? Köper de någon extra försäkring (vi har letat men inte hittat någon) eller dom bara chansar och hoppas på det bästa?

• hotten

inana, det har tidigare funnits extraförsäkringar som täckt fram till v 32, men hörde att de inte finns mer.. har då inte kollat upp det då jag ändå aldrig skulle åka så långt gången ..
    de värsta är ju inte att föda där utan allt runtomkring, å så vill man kanske ha pappan oxå där, kan bli många månader utomlands då man sällan flyger innan barnet klarar sig utan syrgas osv,,,

• Lisamatilda

Ringde nervöst till Länsförsäkringar eftersom jag ska resa i vecka 25. De sa att de inte hade några vecko begränsningar men att de täckte sådant som inte gick att förutsäga innen. Lite lurigt men hon sa att jag inte skulle oroa mig.

Skumt:)
    Lm

• Belana

Det kan säkert vara olika villkor hos olika försäkringsbolag. Det brukar det ju vara när det gäller hemförsäkringar, olycksfallsförsäkringar och annat, så varför inte även i sådana här fall? Bäst är att kolla upp med sitt eget bolag vad som verkligen gäller.

Och så är det skillnad på att resa och resa. Om man reser inom Sverige är det ju bara att kontakta närmsta sjukhus, då blir det knappast tal om att betala vård själv.

Likaså har Sverige vårdavtal med EU-länder och ett antal andra länder, så där får man vård på samma sätt som landets egna innevånare, vilket ofta också är gratis. Eventuella transporter täcks däremot inte.
    Se den här länken: www.fk.se/privatpers/sjuk/utomlands/

• Salvi

En sak som aldrig täcks av försäkringen, även innan vecka 25, är en eventuell nödlandning.

Om planet måste nödlanda pga av din graviditet (exempelvis för tidig förlossning)blir det du som får betala kostnaderna för nödlandningen - ofta uppemot 300 000! Om Sverige har ett avtal med de landet du tvingas nödlanda i (vissa av eu - länderna) kan försäkringskassan täcka kostnaderna annars är det bara att punga upp..

De flesta försäkringar (har jälv inte lyckats hitta en enda)täcker inte heller vården av barnet om det skulle bli en för tidig förlossning på plats. Försäkringen täcker med andra ord bara dina sjukhuskostnader - inte bebbens som förmodligen är de dyraste..

Väldigt få som vet ovanstående då försäkringsbolagen gärna talar tyst om det..

• hotten

Belana.. snälla du eu kortet ger rätt till akut vård på samma villkor som landets egna medborgare, INGET MER!
    tex inte sängläge i tex många veckor utan att få flyga... många hundra per dag tackar.. likaså pappan kanske vill vara där? hotell i kanske månader.. taxi resor,.. sedan när barnet är fött så skall du oxå vara i landet = hotell,,, å resor, tolkar?, ökade levnadskostnader, å inte minst tal om hemresan både för er alla å babyn...

ja ja jag ger mig finns alltid de som inte vill förstå å är bara godtrogna blåögda! kom inte å ge råd om ni inte kan!!!

Svar på tråden OBS!!!!! LÄS DETTA om du ska resa gravid!!