• Anonym (ångest)

gravid och läkaren vill skriva ut ångestdämpande

Jag är gravid, har mått dåligt till och från hela mitt vuxna liv har ätit Efexor för flera år sen, Nu i samband med att jag blev gravid så har jag sjunkit ner i ångesthavet igen och nu vill läkaren skriva ut medicin. Men finns det något man kan få utan att det påverkar barnet?? Jag är nu i v23..
    Hjälp finns det någon mer som tar läkemedel för att fungera någelunda normalt under graviditeten??

• Svar på tråden gravid och läkaren vill skriva ut ångestdämpande
  • Anonym (ångest)

Oj ingen som mej...

• jeenie

Jag har varit deprimerad innan graviditeten och även haft mycke ångest under.
    Jag äter lergigan vid behov (som är minst 3 tabletter i vecka) och det är bevisat sen 50 år tillbaka att det inte påverkar barnet.

• sommarmorgon

Hej!
    Led själv av Panikångest under båda graviditeterna,första klarade jag utan antidepressiva tog lergigan vid behov.
    Den andra rådde läkaren mig att fortsätta med anafranil i låg dos och sätta ut medicinen i 7 månaden,födde en frisk pojke utan komplikationer.
    Det bästa är ju om man klarar sig utan men mådde så fruktansvärt dåligt så skulle inte ha klarat det utan medicin.
    Önskar dig lycka till.

• Anonym (ångest)

Jag har Lergigan redan men hon vill ge mej starkare..

• Anonym (ångest)

Har fått Zoloft som jag nu äter..

• Anonym

Min syster gick på Zoloft under hela graviditeten och ammning och där har inte varit några bekymmer varken med henne eller hennes son! Han har mått jätte bra hela tiden!

• Anonym

jag har precis samma dilemma som du. men min psykolog har sagt til mig att sluta me efexorn. började trappa ner för en månad sedan och slutade helt i måndags..
    jag tänkte också föreslå lergigan men om du inte tycker att det fungerar är det kanske onödigt. jag vet också folk som ätit zoloft under graviditeten och det ska vara ok. (vissa säger ju att efexor är ok me). jag vet inte vem man ska lita på egentligen när det kommer till medicin...kanske finns någon här som ätit psykofarma som gravid??? alltså, kan det där med prolemet kring förlossning och bebisens abstinens (som jag fattat är det stora problemet).

• Anonym

Problemet är att det finns för lite forskning om "psykofarmaka" och gravida och att ingen kan garantera att det inte finns några risker.

Svar på tråden gravid och läkaren vill skriva ut ångestdämpande