• mikiolaino

Dumma silikonform!

Glad i hågen skulle jag baka muffins, namnam!
    En tupperware silikonform med 6 hjärtan skulle användas, det här kunde ju inte gå fel, trodde jag.

Sköljde formen i kallt vatten innan jag hällde i smeten och sen in i ugnen. Men muffinsen fick jag bara ut hälften av
    Jag lät dem stå och kallna, men det hjälpte inte nämnvärt tyckte jag!

Varför blir det så här, det ska ju räcka med att skölja som jag förstått det?
    Kan jag pensla med lite smält eller flytande margarin nästa gång och hoppas på att det fungerar bättre?

Fredagsmyset vart lite spolierat sådär

• Svar på tråden Dumma silikonform!
  • pr32

Skumt...för mig funkar den kanon!! Men lät du de kallna innan du tog ur dem ur formen?

~¨~¨~om musik är kärlek, så spela!~¨~¨~
  • mikiolaino

Jag tyckte jag lät dem kallna, men den andra formen gick lite lättare och den stod längre faktiskt.
    Och så stoppade jag in den i ugnen 4 minuter till för att vara säker på att det inte var för kletigt och därför dem satt fast!

Kan det haft med chokladrutorna som var i också? Några åkte ner ända till botten och fastnade lite extra.
    Jag fick ur några iaf som ser helt okej ut!

Dessutom stod det inget gradantal på receptet så det var svår att veta hur länge de skulle vara inne, botten kanske var för kletig.

Får ta och prova till helgen igen med ett annat beprövat recept, lättare att veta hur det ska bli då!

För övrigt hade det nog varit lättare med runda muffins tror jag Men inte lika fint!

• pr32

Ja du, chokladbitar är inte så himla bra i dessa formar, så där har du nog boven.

~¨~¨~om musik är kärlek, så spela!~¨~¨~
  • mikiolaino

Tack så mycket för hjälpen och feedbacken!
    Än har jag inte gett upp hoppet om att ha i någon choklad, kanske med smörat bakplåtspapper i botten!

• jenjim

JAg har en silikon form com jag är jätte nöjd med fast kakan måste vara helt sval, samt att jag smörjer min innan hade inte hört det där om att skölja den med kallt vatten det ska jag prova nästa gång!

Svar på tråden Dumma silikonform!