• annsing82

Någon som färgar ögonfransar/bryn hemma?

Har efter att färgat dem några gånger nu i vinter vant mig vid det, har ganska ljusa strån som kanpt syns. Så bekvämt att se vettig ut utan att behöva sminka sig.
    Men nu var hon som brukar färga dem semester och jag har inte haft nån färg kvar nu på flera veckor och börjar tröttna. Har testat att färga hos frisör men har inte blivit nöjd de gångerna.
    Funderar nu på att färga själv hemma men vet inte om jag vågar. Är det krångligt?? Svårt att få det bra? Färgen kostar ju ändå en del så inte kännt att man tjänar mycket på att göra det själv.

• Svar på tråden Någon som färgar ögonfransar/bryn hemma?
  • Callistrate

Jag brukar faktiskt göra det... Lite sporadiskt iaf Tycker att det är jättelätt faktiskt (en positiv överraskning första gången) och färgen är jättedryg så en förpackning räcker lääänge!

• Callistrate

Kan tillägga att det är brynen jag brukar färga... Har inte vågat ge mig på fransarna då det verkar lite krångligare

• Kristin24

jag färgar mina bryn själv, vågar inte med fransarna för det är svårt. Men det är lätt o färga ögonbrynen. Bara att lägga en fet kräm runt om så det inte komme rutanför.

Go och glad Kexchoklad
  • malin ulrika

Jag brukar använda "Depend" att färga ögonbrynen med. Fransarna har jag aldrig vågat pröva. Det enda att tänka på är att huden färgas också, så man måste vara försiktig och inte få på huden utan bara på stråna. Sen får man plocka brynen efter, annars ser man lät ut som en av "Bröderna Marx"...
    Inte alls svårt annars, man blandar ihop två komponenter, har på färgen på brynen, väntar i 10-15 minuter, tvättar bort och så plockar man dem! Jag är alltid SÅ nöjd efteråt och tänker "varför gör jag inte det oftare"! Känner mej mycket finare med bara det än vad smink kan åstadkomma.
    Så jag rekommenderar det! Färgen räcker till ganksa många infärgningar så det blir inte så dyrt om man slår ut det. Sen kan man köpa "fyll på" tub, för själva väteperoxiden får man mer av, så man kan "fylla på" sedan med bara själva färgtuben.

• blommanigbg

Är jättelätt att färga hemma o billigt...
    Du kan ta mörkbrun färg första gången om du är osäker.......

• annsing82

Jag tycker att det verkar krångligare med brynen, lättare att det blir fel. Fransarna känns inte lika svårt. Kanske med lite hjälp med fransarna.

• Jii

Har aldrig färgat ögonbrynen, behöver inte det, men ögónfransarna färgar jag alltid själv. Hur enkelt som helst o det blir ganska bra resultat.
    Jag har färgar på salong oxå o visst blev det bättre o mer färg - men helt klart värt att testa hemma.

• Nikhita

hej! Jag färgar jämt ögonbrynen. Så jobbigt med penna!
    Det blir alltid bäst om du lägger på färgen så som du VILL att ögonbrynen ska se ut. och jag brukar ha en tops till hands så fort nåt hamnar snett annars ser det inge kul ut sen =)

Lycka till

• annsing82

Tror att jag ska gå till affären nu och köpa färg. Så att det finns hemma om jag nu ska våga göra det i eftermiddag.

• aster

Jag gör bara brynen, men det är väldgt lätt!
    Tänk bara på att det verkligen gör skillnad om man låter färgen verka för länge.
    Fransarna verkar omöjligt att göra själv, tittar man med tredje ögat när man lägger på färgen?

• idacathrine

Färgar ögonbrynen själv, funkar jättebra.
    Däremot känns ögonfransarna jobbiga - vill jag ha dom lite mörka nån dag så använder jag mascara.

• vill bli

Jag färgar både fransar och bryn själv, inte särskilt krångligt alls och inte speciellt dyrt heller, det är drygt och räcker till många färgningar.

• annsing82

Testade att färga brynen. inte så svårt som jag trodde. inte helt jämna men dom duger. blir nog bättre med lite övning. fransarna tror jag inte att jag klarar utan hjälp.
    Får väl se om sambon är på bra humör nån dag.

• annsing82

Tack så jättemycket för alla svar. Har verkligen hjälpt hade inte vågat annars.

• Magica

malin ulrika skrev 2007-05-04 18:29:06 följande:

Det enda att tänka på är att huden färgas också, så man måste vara försiktig och inte få på huden utan bara på stråna.
    Om man får färg på huden så går det ganska lätt bort om man antingen gnuggar med lite olja eller om man peelar lite försiktigt på det. *tipsar*
  • malin ulrika

Magica,
    tack!

Annsing82, vad bra att det gick hyfsat! Visst blir det fint! Med lite övning kan man "forma" ögonbrynen sen lite hur man vill, även om de inte har perfekt form från början. Ett tips är att man kan "rätta till" lite genom att färga de vanliga "kroppshåren" runt ögpnbrynen liksom... Och på så sätt göra dem mer som svalvingar eller vad man nu vill ha. Och de oönskade partierna kan man plocka bort med pincett. (Men inte FÖR mycket, risken är att de inte växer ut igen...)

• Dragonessa

Ja jag färgar lite då och då.. både på mig själv och andra..

Svar på tråden Någon som färgar ögonfransar/bryn hemma?