• mina1

Vad krävs för att starta kennel?

Undrar bara om man inte måste ha en massa tillstånd + grannars tillåtelse. Någon som vet????

• Svar på tråden Vad krävs för att starta kennel?
  • thesa2

mamma har en kennel och det funkar bra tror inte hon har några tillstånd så ring och hör med skk.

• mysmatte

Det krävs en hel del för att starta kennel!

man måste gå kurser så vitt jag vet så måste man vara utbildad för att ens få ta valpar speciellt om man har renrasig hund. Man måste ha minst 50 tussen på kontot. kostar att föda upp hunden, man måste regestrera sig som kennel hos skk och den lokala klubben tror jag.

Vet att det kan vara väldigt krångligt och dyrt.

• thesa2

debatt.passagen.se/show.fcgi&conference=9500000000000091&posting=19500000003852114 här har du vad som krävs. Man behöver inte ha 50tusen på kontot!! Då hade min mamma aldrig klarat av och starta kennel. och hon har inte gått några kurser.

• Misan1

Var är det för ras på kenneln som du vill starta??

(¯`°?.¸ ღ ♥ Moa 3år och gravid igen i vecka 13 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Vilja00

Kunskap, vilja, tid, tålamod, pengar (kostar ofta mer än det smakar i början om man gör jobbet rätt), utrymme, mycket bra tik ur riktigt bra kull (mao meriterad inom rasens arbetsområde o exteriört godk. Hälsa är självklart.).
    Idag krävs ingen utbildning men det gör inte att det inte krävs för att lyckas.
    Har du fler än 4a avelsbara tikar så krävs godk av hälsovårdsmyndigheten i kommunen.

NR 1 för alla är att gå uppfödare utbildningen hos SKK INNAN man ens tänker tanken att starta!

• J3NNY

Att ansöka om kennelnamn kostar iaf runt 2000 kr om jag inte minns fel.

• mysmatte

Stod i härligahund eller om det var skk tidningen om exakt vad det kostar och då stod det 50 tussen, stod massor med tips och ider i den tidningen!

• Grådan

Mysmatte----du verkar ha fått det om bakfoten.....Först o främst ska man vara medlem i SKK. Det kostar 2500 att få sitt kennelnamn registrerat, namnet kollas med alla kennelnamn som fins i FCI, finns kennelnamnet redan så får man söka på ett nytt....men det kostar inget extra. Därefter kan man registrera sina valpar under sitt kennel prefix. Valparna kostar exrta att registrera om inte föräldrarna är meriterade. Men man har rätt att föda upp två kullar valpar utan att ha kennelnamn, därefter måste man ha ett kennelnamn för att registrera fler kullar. Tänk på att samtliga oregistrerade valpar räknas som blanraser även om de är "renrasiga" Svara gärna på fler frågar Mina1...ahr nämligen kennel själv!

// en som förespråkar registrerade hundar

• mina1

Ha,ha...en del svar är bra roliga.

Det är inte jag som skall starta en kennel för då hade jag behövt...en hund först. Vi har vårt hus till salu och nu hotar våra nuvarande grannar med det ena och det andra för att en av intressenterna vill starta kennel. Så det jag mest undrar är om grannarna kan "stoppa" en ev. kennel.

Tack åter igen för era svar.

• Grådan

Ja det kan grannar göra....men de måsta ha mycket att gå på o fler anmälningar måste ha kommit in till SKK.

• mina1

Okej, så man kan inte stoppa på "förhand" utan det måste vara problem först då??

Jobbig sits då det handlar om rätt mycket pengar mot arga nuvarande grannar som känner sig tvugna att flytta till norrland pga detta (om det nu blir dessa köpare).

Schäfrar handlar det om för övrigt.

• mysmatte

Grådan: Jag vet bara vad jag läste i tidningen och hört av dem som har kennel.. Du måste ju ta mamma till veterinären och det kostar pengar ultraljud och såna saker.. Mamma ska ha speciallt foder, kostar väl att para pappan också, Alla utställningar du går på, tävlingar du ställer upp på, Alla mil du åker med bilen, Speciell utrustning som en del kan behöva, Evtuellt kjejsarsnitt, du ska ha valplåda, mat till valparna när dom blir större, du ska ha alla papper, valparna ska försäkras, besiktas, chippas, sprutas mm.. det blir dyrt i slut ändan pengarna bara flyger iväg.

• Tessanssida

Måste man betala skatt om man föder upp hundar, alltså har en reg.kennel? hur mkt betalar man isåfall i skatt och vad baseras den på? eller räknas det som ren hobbyverksamhet?

• ja88

Svaret på ursprungsfrågan utan sidospår är att nej, det krävs inga tillstånd eller grannars samtycke för en mindre kennelverksamhet. Det är först när man kommer upp i lite större antal hundar/kullar som det krävs några tillstånd. Fler än 2 kullar per år samt fler än 9 vuxna hundar närmare bestämt. Grannars samtycke, tveksamt. Beror kanske på hur man bor, kan vara skillnad i regler mellan tätort/glesbygd t.ex. Lyckligtvis antar jag, hur många kennlar skulle då få existera, om gnetiga grannar skulle ha makt att stoppa det utan att det ens har varit några problem...

• Vilja00

lägger bara till att om grannarna befinner sig inom en viss gräns (i vår kommun 200m) kan det betecknas som sanitär olägenhet OM grannarna klagar när kenneln väl är igång.
    Är man det minsta osäker så ta kontakt med hälsovårdsmyndigheterna i den aktuella kommunen o kolla vad dom säger.

• mina1

Tack för svaren. Mina nuvarande grannar verkar inte vara hundmänniskor alls (att hotas innan man ens vet hur det är känns lite jobbigt). Inte kul.

Svar på tråden Vad krävs för att starta kennel?