• Mumsen

Hur vet man om det är stengods eller porslin?

Jag har fått några tallrikar av mamma och nu undrar jag hur man kan veta om det är stengods eller porslin, eftersom stengods kan man väll inte använda i micron.

Det står inget på dem och dem är inte nyköpta men oanvända som mamma har köpt nya för länge sen.

Tänkte om det fanns några knep typ att dem låter olika om man knackar på dem, eller nåt?

• Svar på tråden Hur vet man om det är stengods eller porslin?
  • niamh

Men... visst kan man väl ha stengods i mikron?

• Malindis

Vi har tallrikar av stengods och dom funkar utmärkt att ha i micron.

♥ min familj ♥
  • Mumsen

Va bra att man kan det

Hittade också en text om att det går.

"För matlagning i microvågsugn ska man använda kärl i något material som släpper igenom microvågorna.

-Glas och porslin

Kärl gjorda av glas, porslin, sten- eller lergods är mest lämpade att använda i microvågsugn. Helst ska de vara ugnsfasta då dessa kan vara inne i microvågsugnen vid exempelvis uppvärmning av redan tillagade rätter. Kokkärl som ha metalldekor (exempelvis tallrikar med guldkant)ska INTE användas."
    sv.wikibooks.org/wiki/L%C3%A4mpliga_k%C3%A4rl_att_anv%C3%A4nda_i_microv%C3%A5gsugnen

Tack för alla svar

• kissemjao

Grovt kan man säga att porslin är den finaste typ av lera. Slät och silkeslen Medan stengods är grövre och ruffigare (grusigare).
    Gällande microvågsugnar, så är det snarare glasyrerna som avgör om de är lämpliga i ugn, eller om man har oxiderat godset.

Svar på tråden Hur vet man om det är stengods eller porslin?