• Ania

Pytte små röda prickar i ansiktet vad kan det vara?

Hejsan upptäckte idag att min dotter på snart 4 år har fått pyttesmå (ser ut som små nålstick) röda prickar i ansiktet fråmst på kinderna in mot näsan ej i pannan eller på hakan, min första reaktion var att det måste vara fräknar men hon har aldrig haft fräknar förrr och dom är inte bruna utan röda som nålstick och många och så väldigt små,man kan även känna dom kan det vara fräknar ändå eller är det nått annat?
    Hoppas någon annan har en aning om vad detta kan vara!

• Svar på tråden Pytte små röda prickar i ansiktet vad kan det vara?
  • FairlyOddParent

Kan vara virusprickar. Min yngsta har det nu när hon är förkyld, bara i ansiktet. Prickar i ansiktet kan ju också vara tecken på allergi mot något hon ätit.

Fräknar kan det ju också vara eftersom våren är här. Klurigt det där med prickar

• Mia83

Kan ju även vara vattkoppor.

• Tiiina86

Allergi?? svårt att veta när man itne har någon bild framför sig. men min dotter fick en gång små röda prickar hela ansiktet samt halsen  å då visa d sig att hon var allagrgisk imot pencelinet hon gick på. om dom ätit något m.mn. så brukar allergin visa sig i ansiktet/halsen, sen som FairlyOddParent: skrev att d kan vara virusprickar också.  vattenkoppor kan d va men d sprider sig fort samt kliar så då märker du ganska snabbt. gå till läkaren annars å kolla.

• Miss Nina

Sonen har de nu, de har sagt till oss att det e virusprickar. Han hade först fått de o sen fick han feber i 2 dygn. Tror det e värmeutslag av febern, men de har ännu inte gått över trots att det e flera dagar sen han hade feber sist.

• Ania

Tack alla för era svar!
    Kikade på henne idag igen och dom ser likadana ut och har inte blivit fler sitter bara på kinderna kliar inte men man kan känna dom lite, det ser inte ut som eksem eller vattkoppor dom är väldigt väldigt små.
    Förstår inte vad det kan vara!
    Virusprickar låter ju vettigt men hon har ingen feber ingen snuva ingenting som kan tyda på virus i övrigt, jag upptäckte dom igår morgon.
    Det är ju helg så BVC går inte att ringa till förräns på måndag det hade vart skönt att iaf få lite av en aning om vad det kan vara till dess!
    Nån mer som kommer på nått?

• Miss Nina

Ania vår son hade inte heller feber förrens 4 dagar efter prickarna kom. Men det var väl på G så hon kan oxå mycket väl få det senare. Vi ringde barnakuten o till oss sa de att prickarna kan komma antigen innan eller efter febern brutit ut. Du kan ju ringa de o kolla om du e orolig.

• Ania

Miss Nina:
    Tack för dina svar!
    Det skulle nog mycket väl kunna vara som du säger, jag har nog själv en infektion sen 4 dagar i halsen (hostar upp grönt slämm) det kan hända att hon är på väg att få samma fast att hennes kropp reagerar på ett annat sätt än vad min gjorde.

• Miss Nina

Precis. Hoppas det inte blir så, att hon kryar på sig. O du me.

• Liante

När jag var liten hade jag mul- och klövsjuka.. Fick då prickar i ansiktet runt munnen och på händer och fötter. Som namnet på sjukdomen säger.

• djungeldjuret

Min son har några prickar på kinderna och jag har faktiskt funderat på att fråga bvc. Dom sitter under huden och är rosaröda och känns inte. Han har haft dom ganska länge. Vet faktiskt inte vad de kan vara, kanske virusprickar, min son är inte sjuk alls så hans vet jag inte var de kommer ifrån. Någon mer som vågar sig på en gissning?

Svar på tråden Pytte små röda prickar i ansiktet vad kan det vara?