• TEF

Rensa datorn inför försäljning - hur gör jag?

Jag ska försöka sälja min gamla dator. Hoppas på att någon vill ha en 5 år gammal dator till något i alla fall :)

Har hört att man ska rensa den innan försäljning och att det då finns program till detta.

Var kan jag hitta ett sådant program?

Jag hoppas att det är någon som vet....

• Svar på tråden Rensa datorn inför försäljning - hur gör jag?
  • Aquilon

Har du möjligen kvar någon "recovery"-skiva eller liknande som låter dig ominstallera alltihop? Annars blir det lite besvärligt ifall du tänkt sälja datorn med operativsystem.

För att riktigt rensa hårddisken, före ominstallation, bör man använda ett program som aktivt skriver över all data. Googla på "hard drive wipe" eller något i den stilen. Skall man vara RIKTIGT paranoid så räcker inte ens det (då behöver du stoppa hårddisken under en svetslåga) men om vi förutsätter att du inte förvarat statshemligheter på datorn så tror jag ändå du kan nöja dig där.

• TEF

Nä inga statshemligheter vad jag vet ;)

Tack ska kolla leta efter skivan.

• Isfjord

"Skall man vara RIKTIGT paranoid så räcker inte ens det (då behöver du stoppa hårddisken under en svetslåga"

Idag finns det program som MUST, CIA, NSA, MI6 mfl godkänner för radering innan försäljning av datorer som de använder internt utan nätverksåtkomst för de mest hemliga arbetsuppgifterna. Men de programmen brukar kosta en månadslön eller så.

Mobiltelefoner kan däremot inte enns tillverkarna själva radera utan att löda loss och fysiskt byta minneskretsarna. Men många kan återskapa mycket raderat från telefinminnen, men som sagt inte radera dem.

• Isfjord

På min första dator var det inte rensat alls, där låg både privat och företagets (Han hade en egen liten brud och festklädbutik) kundregister, bokföring, brev RUBBET låg kvar...

• Johan

Jag rekommenderar att du köper en ny hårddisk och leker med en slägga på den gamla om du ska vara riktigt säker. En hårddisk får du ju för en billig penning (du behöver ju inte köpa den bästa om du ändå ska sälja datorn...

Om inte du är vänlig är chansen liten att andra är vänliga mot dig
  • Isfjord

Och den gamla kan du sätta i nya datorn alternativt köpa en USB-låda till den. Om motor, lager, läsarhuvuden, skivor mm är okej och minnesstorleken är värd det. Köper du en ny eller begagnad (Så att "ågon annan" får riskera sina filer) räcker det med 15-30Gb billigaste märke.

Svar på tråden Rensa datorn inför försäljning - hur gör jag?