• Nalle Puh77

Perioral Dermatit

Hejsan, fick diagnosen Perioral Dermatit dec -06 fick det i samband med att jag började amma.
    Har ätit Tetracyklin sen dess (4 tab/dag) men jag tycker inte det hjälper nåt
    Har mest besvär runt munnen, där läpparna slutar + att läpparna är sååå torra.. vet i fasen om jag inte har på läpparna med.. om man nu kan det.
    Har även kli runt ögonen och på ögonlocken, men använder Ultracortenol som hjälper rätt bra där.

Nån mer som har PD? Hur lång tid tog det innan det försvann isf?
    Känner mig rätt less på det nu *suck*

*?♥ Ebba ♥ Filip ♥?*
  • Svar på tråden Perioral Dermatit
  • Nalle Puh77

Ingen?

*?♥ Ebba ♥ Filip ♥?*
  • Annki

Hej!

Fick samma sak när jag var gravid första gången. Nästan hopplöst att bli av med, jag såg inte klok ut i ansiktet under flera månaders tid. Det hela förvärrades av (har jag förstått i efterhand) att jag behandlade utslagen med cortisonsalva. Det ska man INTE gära. Det blir bättre för stunden men mycket värre i långa loppet. Cortisonsalvor kan tom utlösa perioral dermatit.
    Jag började istället smörja med Inotyol. Det innehåller något som gör att det läker ut, kommer inte ihåg ämnet men jag gjorde en grundlig internetsökning. (är läkare själv)
    Sen ska man vara mycket försiktig överhuvudtaget med vad man använder för ansiktscremer. Jag är skitorolig varje gång jag har bytt kräm.
    Helst ska man helt vara utan smörja i ansiktet men det är inte alltid så lätt om man är en "torris".
    Så mitt råd till dej är att fortsätta med Tetracyklinet men för guds skull sluta med cortisonsalvan. Smörj inte ansiktet med något i onödan. Ta på Inotyol på nätterna (på dagarna kan man ju inte gå omkring med vit kräm och se ut som värsta clownen tyvärr) Och bered dej på att när du slutar med cortisonet kommer det att bli mycket värre ett tag. (för mej 1-2v)
    Mitt läkte ut på ca 2 mån men då hade jag allvarligt mycket. Typ vågade knappt visa mej ute bland folk.

Lycka till!

Svar på tråden Perioral Dermatit