• Anonym (Tokig)

Blir tokig på min 2-åring - jag tappar kontrollen!

Ja snart tappar jag kontrollen helt! Han är så trött att han knappt kan stå upp men sova - NEEEEEEEEEJ då. Lägger honom och han bara krångar och SKRATTAR åt mig hela tiden. Jag lägger ner, säger godnatt 100000 gånger. Tålamodet rinner ut och till slut SKRIKER jag åt honom. Snart tappar jag kontrollen helt och gör något helt jävla idiotiskt....

Nu har jag HOTAT med att han inte skall få lördagsgodis men vad hjälper det. Han förstår ju inte det sammnahnget men men JAG ÄR KNÄPP!!

Hans stora trygga pappa har nu tagit över nattningen men jag hör hur det bråkas där uppe än....

Sluta sova middag? Nej för då somnar han vid 6 och är vaken hela natten och är ÄNNU krångligare att lägga till slut....

Ja ja vad skall ni göra åt det men nu har jag fått skriva av mig i alla fall... Får nog snart svar att jag skall söka hjälp för mitt humör...

• Svar på tråden Blir tokig på min 2-åring - jag tappar kontrollen!
  • Familjen P

*ler* Du är helt normal! Och det är suveränt att ni kan hjälpas åt. Den perfekta föräldern finns ju inte... *Kram*

• Anonym (Barnlös)

Hmm låter inte så bra att du skriker åt honom,de hjälper ju knappast. Låt honom va vaken då..

• Anonym (Tokig)

Nej jag VET att det inte är bra att skrika och att det inte hjälper. Det är DÄRFÖR jag skriver det här... Annars hade väl allt varit frid och fröjd?

• Felicia6

Ni kanske ska prova lägga honom lite tidigare?
    ofta blir dom bråkigare ju tröttare dom blir?

• Familjen P

Jag har fått tvångssöva mina barn med. När du kännre tålamodet tryta så lämna honom, ta dig några minuter att andas och få kontroll igen. För mig har det hjäpt att envist muttra "det är rart med barn" för att koncentrera mig på någonting annat än min frustration. Det tog ett tag innan det fungerade fullt ut men nu är det till stor hjälp.

• Sunshine78

Istället för att skrika så försök vara tyst,säg nu sover vi.Vet att det är svårt..
    Börjar han skratta så bli inte arg,då tycker han det är ännu 'roligare'..
    Det är för att man vill att saker ska vara p åett visst sätt man blir frustrerad,kanske är en period som det händer mkt. Kanske låta honom vara vaken istället då, även om det blir tufft dagen efter elelr på natten. Sömnen kan man inte alltid styra..

Var ute o gick med lillen idag( snart 2 år) 1½ timme gick jag  ( han brukar somna på 10 minuter) ,pust..blev irriterad och tror ni han vill sova då? Nää..så jag jag upp( fast jag är jäkligtenvis) Då får han vara vaken då..Han brukar sova mellan 12.00-14.00..men nu så somnade han i bilen vid 15.00 tiden..ok då kanske det blir sen kväll i dag,men vad göra då. Det går inte att styra allt,men jag håller med dig,det blir LÄTTARE när rutinerna går som smort.Utan tvekan! Lycka till!

• nublu

Jag tror din son har hamnat i den där skarven mellan måste sova middag och måste inte sova middag.Det är asjobbigt att söva någon som är för pigg för att sova men ändå behöver den där tuppluren...

• Kajsa05

Det är så lätt att tappa kontrollen. Gör det också på min tvååring tyvärr. Man vet ju att det inte hjälper, men det bara kommer liksom. Du är fullt normal.
    Det kommer nog Anonym(barnlös) också inse den dagen han/hon får barn!
    Några råd har jag inte att ge tyvärr. Vår dotter krånglar mycket på dagen, men på kvällen somnar hon som en prinsessa.
    Nu läste jag igen! Det är MIDDAGSSÖMNEN det är tal om. Hmmm, då har vi precis samma problem här. Hon vägrar sova hemma på dagen. Enda gången hon somnar så är det i bilen. Så de dagar man inte "orkar med henne" tar vi en tur med bilen... Som hennes pappa gör just nu.
    Om hon inte sover middag blir hon fruktansvärt grinig på kvällen, men hon klarar sig utan den. Det beror på hur man själv vill ha det på em/kväll...

• Irma77

Min dotter var likadan. Så vi gjorde som så att hon fick sova middag, men vi väckte henne efter 20 minuter och det fungerade. Sen killade vi henne på ryggen en stund innan läggdags, för att ge henne lite ro i kroppen. Alla sätt är bra utom dom dåliga

• Anonym (Tokig)

Tack för alla svar - det värmer!

Efter att ha ventilerat med en klok 3-barns mor, testar vi hennes "metod" för som ni skriver är han säkert i skarven mellan att behöva och inte behöva sova middag.

Vi har bestämt oss för att prova att bara vila ca 30 min på dagen. Läsa/lyssna på musik/se på film/gunga i hammocken eller så. Om han somnar då (eller om vi åker bil) så får han sova annars är det full fart igen

Och JA jag skall jobba på mitt humör! Det mår vi alla bäst av!
    Tålamod, tålamod & TÅLAMOD!!!

• Mamsis

Bra att ni funnit något ni tror kan fungera. Om han somnar, varför inte försöka väcka honom efter 30-40 min? Jag vet inte hur länge han sover annars, men låt honom bara sova en stund så kanske det går bättre. För mina barn har det fungerat med musik på, de är så nyfikna och anstränger sig för att höra vad som försigår utanför deras dörrar, men med musik så kan de inte höra annat än den.
    Välj något han gillar att lyssna på annars med. Min yngsta föredrar Hammerfall =)

• molie

Vi brukar sitta tyst brevid sonens säng, han höll på precis som din son. Vi tittade rakt in i väggen, ingen ögonkontakt o sa ingenting förutom "godnatt o sov gott" en gång, första kvällarna så hoppade han i sängen o försökte klättra på oss, skrek osv. Han försökte klättra ur sängen men då lade vi tillbaka han om o om igen o sa inte ett ord. Efter 3:e kvällen så tog det 5 minuter sen sov han, vi hann bara säga godnatt o kramas en gång så vände han sig om o somnade direkt. Sen har det fungerat jättebra!
    Lycka till Glad

• JooCee

Kanske gå upp tidigare på morgonen och lägga sig tidigare på eftermiddagen? Låter som att han blivit övertrött, då är det mission impossible att lägga vår lilla iaf.

Svar på tråden Blir tokig på min 2-åring - jag tappar kontrollen!