Åka karusell i samband med graviditet, går det?
Jag och min klass tänkte åka på gröna lund om tre veckor ungefär och då är jag i vecka 20, kan jag åka karuseller då eller är det riskabellt för barnet? Någon som vet?
Jag och min klass tänkte åka på gröna lund om tre veckor ungefär och då är jag i vecka 20, kan jag åka karuseller då eller är det riskabellt för barnet? Någon som vet?
Det står vid varje attraktion om de avråder gravida från att åka. Jag har för mig att det var många som gravida inte får åka.
Man ska inte åka...finns till och med skyltat att man inte får..
Pga av tex G-krafterna.
Nope - finns skyltar precis som ovanstående sagt. Kanske någon lite bebis karusell
Jag kollade upp det noga inför förra sommaren och både MVC och Liseberg avrådde bestämt för att åka alla typer av karuseller som gravid.
Va? Alla karuseller? jag som tänkte åka med dotter till liseberg i sommar. Då kommer jag vara långt över 20 veckor gången.
Kan man inte ens åka de där små barnkarusellerna, till exempel den klassiska "kaffekoppen" eller dylikt?
oups, jag åkte karusell med sonen, han vågade inte själv. Den var jätteläskig och jag trodde att jag skulle trilla ur. Såg ut som en vit visp. Säkerligen höga G-krafter. Jag var då i vecka 21 (valborgstivolit).
Vad kan hända om man nu redan har gjort det? Bebisen sparkar iaf fortfarande men jag var ordentligt omskakad efteråt en lång stund. Jag älskar normalt sett karuseller.
Det är kanske risk för igångsättning?
jag åkte i tidig graviditet. vad kan hända, kan fostret få skador eller är det en missfallsrisk?
Tror det är pågrund av dt finns inte säkra stuider på hur G krafterna påverkar barnet i magen
ÅK INTE!
Det är ingen fara att åka. Det står bara att gravida bör inte åka.
Jag pratade med bm och hon sa att det inte var några problem då barnet låg väldigt skyddat. Så jag åkte alla attraktioner på Disneyland i Anaheim, två dagar på raken i v. 20. Den sparkar förfullt nu så det är inga problem.
Den enda attraktionen jag avstod var uppskjutet. Men bergbanor och sånt var inga problem alls.
Vissa barnkaruseller kan inte vara så farliga, så om din dotter är liten borde det inte vara någon fara, men det beror på hur liten hon är och om hon nöjer sig med de mindre karusellerna. Åkte smågrodorna på Liseberg igår, men om ett par veckor kommer magen vara för stor för säkerhetsbygeln. På de större åkattraktionerna står det varningsskylt.
Jag skulle inte åka vanliga vuxenattraktioner som bergbanor mm. men jag kommer åka vissa barnattraktioner med min dotter på liseberg i juni då jag är runt v28..de som går typ sagoslottet och båtarna. Vissa får man ju inte åka om man är gravid..och så nödvändigt är det ju inte heller iaf inte för min del.
vi åker till liseberg nästan varje sommar men bestämde oss för att vänta tills bebben kommer ut i början av sep:) för jag älskar att åka karusell:)
Vänta ehllre, för även om bebis sparkar så kan den kanske få men efter? Om de inte vet säkert så varför riskera??? Låt någon annan åka med era barn eller stå och titta på när kompisarna åker och spela bort lite pengar istället...
Det beror på vad man åker. Det är inte bra med stötar åt sidan och inte höga farter upp och ner.
Men lugna attraktioner är det ingen fara med.
Det skall stå på det olika attraktionerna, annars fråga personalen.
Jag skulle aldrig åka karuseller med hög fart. Om det sägs att man inte ska göra det så avstår jag helt klart.
Vi har varit på liseberg nyligen, och det finns en massa karuseller som du kan åka som gravid! Iaf om du skall åka med barn!