• Carisma95

Häckval ?

Har ni några förslag på häck. (Behöver till ca 40-50 meter).

Tät, gärna blommande. (INTE tuja). Ska tåla mycket sol (detta är i söderläge).

Sambon har varit inne på brudspirea. Jag tycker den är fin när den blommar, men hur ser den ut resten av året/sommaren ?

Jag gillar buxbom. Men där får man tyvärr inte blommor...

Tips tack, alla "sorter" välkomna!

The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • Svar på tråden Häckval ?
  • Sarge

Hagtorn...om Ni vill ha en taggig häck som håller inkräktare borta!

Syren ?

• Carisma95

Ja, det skulle var rådjuren då..
    Håller syren tätt då? De är jättefina, men blir de inte ofta glesa längst ner ?

• Carisma95
    LillaVimsan skrev 2007-05-05 20:17:41 följande:
    Jag skulle föreslå liguster, inte mycket blommor att tala om men det finns sorter som är gröna på vintern. Lättskött och snygg.www.bakker.se/Catalog/Productdetail.aspx
    De var verkligen täta!
    Hur är de jämfört med buxbom ? Dyrare ?
  • Callina

Jag vet faktiskt inte :) Du kanske kan hitta några priser online.

• olpansfamilj

hatar min sprirea...dövacker på sommaren, men ser ut som en risbuske hela hösten, vintern och våren....nu ska jag köpa en häck som är lika fin och grön även restrerande 8 månader av året...

• LadyK

Vi har precis köpt ölandstok efter att ha beundrat grannens från juni-september.
    Inte många andra häckar som blommar så länge, men den är ju inte så vacker på vintern förstås, fast då har vi snö så det kvittar.

• Hella Pella

Jag tycker att avenbokshäck är vacker. Den är dock lite trist på våren innan bladen slår ut igen. Tjusningen med en häck som inte är vintergrön tycker jag är att man verkligen får vara med om den skira lövsprickningen och knopparna varje vår...

Liguster finns både vintergrön och icke vintergrön.

Bukettspirea är vacker med mörkrosa blommor tror jag. Annars är tre blommande häckar forsythia, rosenribs och körsbärskornell.

• Carisma95
    Hella Pella skrev 2007-05-06 11:17:02 följande:
    Jag tycker att avenbokshäck är vacker. Den är dock lite trist på våren innan bladen slår ut igen. Tjusningen med en häck som inte är vintergrön tycker jag är att man verkligen får vara med om den skira lövsprickningen och knopparna varje vår...Liguster finns både vintergrön och icke vintergrön.Bukettspirea är vacker med mörkrosa blommor tror jag. Annars är tre blommande häckar forsythia, rosenribs och körsbärskornell.
    Bukettspirean är väl vit ?
    Är det inte rosenspirea som har mörkrosa "buketter" ?
    olpansfamilj skrev 2007-05-05 21:29:52 följande:
    hatar min sprirea...dövacker på sommaren, men ser ut som en risbuske hela hösten, vintern och våren....nu ska jag köpa en häck som är lika fin och grön även restrerande 8 månader av året...
    Ja, det är ju detta jag är lite inne på... Får se om jag kan övertyga sambon...
  • mimmi006

Jag skulle inte ta spirea, blir brun efter blomningen och risig på vintern. Hellre syrén i så fall, den är ju mer frodig. Tyvärr är det väl svårt att hitta snygga, blommande häckväxter... kanske man kan plantera rosor eller klematis nära häcken och leda in dem i häcken. Mina favoriter är idegran, liguster och avenbok !

• Carisma95

Ja, syrén ÄR ju fint.

Nån som vet om det går att få syrener täta ? Hur ?

• mimmi006

Man får nog vara noga med att klippa dem i början och klippa bort döda grenar vartefter...

Svar på tråden Häckval ?