• Marie30

Kvalsterbett?

Min pojke verkar ha fått några bett som han kliar sönder och som är väldigt svullna. Enligt läkare igår kan det vara kvalsterbett som vissa kan reagera kraftigt på. Han är ett allergibarn och har reagerat med diarré i början av veckan så det kan väl vara nån överkänslighet mot kvalster men jag känner mig helt vilsen i det här. Har aldrig hört talas om nåt liknanade tidigare?

Är det någon som varit med om detta och som har lite tips om vad man ska smeta på utslagen, hur länge de sitter kvar osv.

• Svar på tråden Kvalsterbett?
  • Monica S

vet inte vad du ska göra, men undrar hur såna bett ser ut.
    Är det bara ett? stort/litet?

• Minie76

Hm,måste bara fråga:har ni katt?

• suramamman

min son har oxså drabbats av detta flera gånger, läkarna tror att det kan komma från katten..
    oftast så får han stora runda eller avlånga svullna blemmor över ben, mage och armar...
    Vi har fått tavegyl( klåddämpande) utskrivet av läkare så att han inte ska klia sönder dessa..

finns nog recept fria oxså på apoteket..

• Minie76

Har man ute katt som får sova i sängen kan dom denna tiden ge oss små trevliga kryp:fågelloppor Tösen hade benen fulla med läskiga bett förra våren och vad vi jobbade innan vi fick en förklaring på vad det var!
    Smulan har sängförbud just nu

• Monica S

Blä!
    Men hur ser de ut???

• Marie30

Minie76: Vi har ingen katt och inga andra pälsdjur heller pga allergi.

Monica S: Han har Mååånga bett; enstaka på mage och rygg, många runt knät och vaden och på fingrarna och handen. Röda, småsvullna prickar som är stora som en liten ärta som är nästan småbubbliga på nåt vis och de blir blodigt och smågeggigt när han kliar.

suramamman: Tack för tips om tavegyl, ska kolla det!

Svar på tråden Kvalsterbett?