• Anonym (dreaming)

Åh, jag vill så gärna!

Hej!

Jag har kommit på en jättebra idée. Jag vill starta ett företag där jag skall sälja importerade skönhetsprodukter från Italien och USA. En vännina till mig har hakat på och tillsammans har vi nu ett litet kapital att sattsa. Leverantörerna har vi också bra kontakt med och de verkar positivt även där. Vi vill gärna ha ngt över internet, alltså en e-shop eller liknande, då vi vill att alla skall kunna köpa våra produkter.
    Vi jobbar heltid inom försäljningsbranchen annars och till en början är detta bara en hobby för oss båda. Vi har testat att sälja de provgrejer som vi köpt av leverantörerna till vänner etc och det har gått lysande.
    problemet är bara - VART börjar man?? I vilken "tråd" och med VAD?? Jag läste lite marknadsföring och ekonomi på gymnasiet men det var ju 8 år sen!

Snälla är det ngn som kan hjälpa oss med lite tipps?? HB, KB, AB?? Skatteverket? Hur mycket skattar man? ALLA tipps är välkommna!!!!

Mvh
    Lotta (och Carro)

• Svar på tråden Åh, jag vill så gärna!
  • Cheesus

Personligen tror jag inte på idén men...

SKAFFA AB!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du och din kompis är tokiga i huvudet om ni kör handelsbolag eller enskilda firmor.

DU/NI blir PERSONLIGT ansvariga för ALLT!

I ett handelsbolag blir DU/NI även personligt ansvariga för varandras privata ekonomier. Går det åt h-vete för din kompanjon vid sidan av firman så dras du in i det.

Handelsbolag är tammefan det värsta man kan ha. Kommanditbolag är samma skit. Enskild firma är skit.

Aktiebolag SKA ni ha. Får ni inte ihop 100.000 så skit i idén.

Gå ALDRIG in i handelsbolag eller kommanditbolag. Helst inte enskild firma heller.

• Anonym (dreaming)

okej men vi tror på idéen och det känns viktigast för oss.

Vad är det för skillnad på ef, hb och kb?
    Jag vet på ett ungefär och så men jag tänkte om du/ngn vill förklara lite mer noggrant kanske?

Tack!

• Cheesus

Ek.förening kan jag inget om och är väl inte så vanligt i företagande? Skulle tro att det är en form av utökat KB eller HB.

Strunta i allt utom AB!!!!!

Jag har själv bolag och vet vad jag talar om. Egentligen borde det vara förbjudet med annan bolagsform. Finns tusentals personer som sitter i ekonomisk skit efter ett äventyr med HB,KB,Enskild firma.

Lova mig en sak att INTE starta annat än AB!!!!

Hundratusingarna flyger snabbt bort i ett bolag, står du sen där med en halv mille i skuld och ska betala av med en vanlig lön så får du sälla dig till dem i tråden om skuldsatta.

Inte kul. Varit där med.

• Anonym (dreaming)

Tack för tippset!

Jag menade EF - alltså enskild firma inte ekonomisk förening.

Då vet jag det - inga fler tipps att dela med dig av? /annan som kan komma med bra tipps?

mvh

• Anonym (*)

Min man och hans kollega hade HB i ca 6månader. Se'n omvandlade de sitt HB till ett AB. Prata med arbetsförmedlingen, de har kurser och stöd kring detta med att starta företag!

Lycka till!

• Anonym (dreaming)

puffar lite

• Cheesus

Var rejält griniga på er själva vad gäller kravet att kunna leva på det från början.

Inte kul att stå där i ett halvår utan lön.

Lön SKA ni ta ut och det av flera orsaker. Utan reggad lön, skit vid a-kassa, f-k osv.

FÖRSÄKRINGAR!!!! Nästan det viktigaste av allt. Blir du sjuk så står du dig slätt utan dem.

Blir du sjuk är det mycket lättare med ersättningar fr FK om du har ett AB för då är du ju "bara" anställd av dig själv. Juridiken är viktig att sätta sig in i vad gäller de bitarna.

Sist men inte minst, i en enskild firma är din privatekonomi o företaget ett o samma. Strul.

I ett handelsbolag delar du privat plånbok med din kompis. Sjukt att det ens är lagligt.

I ett AB är bolagets pengar bolagets och ingen annans.

• Anonym (dreaming)

Åh tack! Fortsätter puffa lite

• N1an

Tänk på att USA inte är med i EU och att ni då får betala tull och moms på de produkterna när ni tar in dem. Att fylla i en importdeklaration är inte lätt och det måste ni antingen göra själva eller anlita någon som gör det. Många speditörer gör det åt en och tar en liten slant.

• Kriya

Jag tycker att Du och kompisen ska börja med att göra en affärsplan. När ni gör den "tvingas" ni tänka igenom alla svar på nödvändiga verksamhetsfrågor, samt får ni en avstämning er emellan så att ni delar syn på vad ni ska göra, när och varför. Ni kommer också att kunna prognosticera ert kassaflöde, och vilka marknadsföringsåtgärder som bör resultera i vad.

Jag gissar att arbetsförmedlingen, nutek eller almi kan hjälpa er med detta - såvida ni inte har någon kunnig kompis som kan hjälpa er.

Innan ni har gjort en affärsplan så tycker jag inte att ni ska satsa några pengar alls. Det går snabbt att förbruka riskkapital, och varje krona behöver gå till saker som genererar intäkter. Det kräver planering.

Jag skulle inte köpa AB förren jag hade testat samarbetet och testat affärsidén. Att skaffa AB är som att skaffa ett barn på många sätt i ansvar och skyldigheter. Det kostar dessutom en hel del, och man har årliga kostnader för revisor mm. Det finns ingen anledning att dra på sig detta förren man vet att idén ger intäkter.

Jag håller inte med dem som säger att det är farligt med EF eller KB förutsatt att man nogrannt sköter ekonomin. Man får inte plötsligt en massa personliga skulder i EF och KB, utan man kan själv tillse så att man inte drar på sig höga omkostnader. Handelsbolag skulle jag möjligtvis starta med någon som jag har testat i samarbete lääänge, eftersom det verkligen är att ekonomiskt gifta sig med en affärspartner.

Lycka till!!

Svar på tråden Åh, jag vill så gärna!