Katolskt dop !
Någon som vet hur det går till här i Sverige
ceremoni,mat,presenter,faddrar
berätta gärna för mig!
Någon som vet hur det går till här i Sverige
ceremoni,mat,presenter,faddrar
berätta gärna för mig!
Ingen som vet?
Kan inget om sånt men blev nyfiken så sökte på dop katolska kyrkan och hittade bla detta
www.katolik.nu/html/sacr_doprit.htm
Hoppas någon annan som är mer insatt kan svara bättre!
Vår dotter döptes i katolska kyrkan i december förra året. Gudfar och Gudmor får endast katoliker vara. I annat fall kallas de för "vittne". De är med framme vid prästen och barnet och så under ceremonin, men kallas alltså inte för fadder utan vittne. Marinas gudfar är katolik, men inte hennes gudmor, men för oss är hon gudmor även om kyrkan inte "godkänt" det.
Själva ceremonin går till ungefär att prästen frågar föräldrarna om vad de önskar av kyrkan, dvs dopet, frågar vad barnet ska heta, frågar föräldrar och faddrar en rad frågor, bla om de tror på Gud, tar avstånd från satan etc. Frågar också faddrarna om de åtar sig ansvaret att hjälpa föräldrarna att uppfostra barnet i katolsk anda. Vi träffade prästen ett par gånger innan dopet och då gick han igenom allt detta. Vid dopfunten så höll min sambo i Marina och döpte henne, sedan la prästen ett vitt skynke på henne som symbol för att hon var "renad". Så var det ungefär för oss, men ring kyrkan och fråga!
Glömde ju, vi hade ett litet dop, kanske 20 gäster. Efteråt lånade vi församlingshemmet där vi bor och bjöd på lite pastasallad, ost, bröd m.m och doptårta och kaffe. Presenter fick hon, mest smycken, men även böcker, skedar, ett fondkonto med 500:- på.
Finns några bilder under "dop" hos mig om du är nyfiken!
Just det, kom på fler detaljer när jag kikade på bilderna
Man tänder också ett dopljus från påskljuset i kyrkan. Detta ljus ska sparas tills hon gör första kommunionen (stavas det så?? ).
Tack sofiadanor! fina blder från dopet och Marina är så söt!
Minima! tack !vi ska nämligen döpa Isac i katolsk kyrka och jag träffa prästen först om ett par veckor!det var intressant att läsa hela ceremonin!
Ja alltid skönt veta lite innan hur det kan tänkas gå till under själva dopet!
tyckte med det var intressant läsa
Det är min sambo som är katolik så jag visste inte mkt om hur det gick till innan heller och det var svårt att hitta information! Tror att det kan skilja sig något från präst till präst hur de vill ha det men det bästa är nog att samla på sig alla frågor och prata med prästen när ni ses! Lycka till!!