Visst får man INTÈ ta Citadon när man är gravid?
Eller har jag fel?
Eller har jag fel?
Ja du har fel,man kan ta citodon när man är gravid.
Kolla på www.fass.se
Jo, man kan ta Citodon men endast på läkares inrådan.
Klarar du dig med Alvedon så kör på det.
Jag tar Citodon nu när jag är gravid, har fått det utskrivet mot migrän av min läkare.
Jovisst, jag har fått det under två av mina graviditeter. Men givetvis ska läkaren veta att man är gravid och ta det i beaktande.
ända du får ta är 3gram ALVEDON om inte man har pratat med läkare o bm
o fått rekomenderat från dom
jag hade fruktans värd migrän atack o tog mig bara 0,4 g ibumitin inder min grav berättade det för bm o en läkaer aldrig någonsin har jag kännt mig så dum .
fick förfrågan om jag ville skada mitt barn,
-öö ne det e klart jag inte vill
*men ta då inte dessa farliga tabletterna,
alvedon i krisfall men igenterligen vill vi inte ens det sa dom till mig
citodon, ibumitin, ipen =är starkare o kan vara skadligt för barnet om man tar för mycket
(vill samtal gram i 3dagar)
Från fass.se ang citodon
Graviditet och amning
Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
Intag av Citodon ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.
Rådgör med läkare innan användning under amning. Läkemedelet går över i modersmjölk och påverkan på spädbarn som ammas har förekommit i sällsynta fall. Lägsta effektiva dos av Citodon bör därför användas. Kontakta närmaste sjukvårdsinrättning om ditt barn uppvisar symptom som kan vara tecken på läkemedelspåverkan, såsom slöhet, små pupiller, svårigheter att amma, slapp muskultur eller andningspåverkan.
Jag var rekomenderad att ta Citodon under min graviditet med vår underbara dotter.
Och allt har då gått bra!
Hon är som alla barn är i den åldern nu + att hon är extremt tidig med allt.
Så ingen fara bara man har kontakt med läkare under behandlingen.
Aktivt ämne i citodon är paracetamol (+kodein), p är samma som i alvedon. Kodeinet är till för att dra upp verkan på P. Så här står det i Fass:
Graviditet och amning
Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.
Intag av Citodon ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.
Rådgör med läkare innan användning under amning. Läkemedelet går över i modersmjölk och påverkan på spädbarn som ammas har förekommit i sällsynta fall. Lägsta effektiva dos av Citodon bör därför användas. Kontakta närmaste sjukvårdsinrättning om ditt barn uppvisar symptom som kan vara tecken på läkemedelspåverkan, såsom slöhet, små pupiller, svårigheter att amma, slapp muskultur eller andningspåverkan.
Jag fick C utskrivet förra grav. pga migrän, jag hade dog inte överlevt annars! Sen när det kommer till många med. så handlar det om hur långt man har gått med... Då risken för dom flesta fosterskador är som högst i början av grav!
Vad gäller Ibumetin så är det inte samma som alvedon då det verksamma ämnet är Ibuprofen....
Jag gjorde det när jag väntade min yngste son. Jag visste inte om att jag var gravid och jag visste inte ens om att man inte bör ta Citodon när man försöker bli gravid. Det jag kunde hitta var att man hade sett en något ökad risk (dock fortfarande mycket ovanligt) för missbildningar i luftorganen. Förr så hade de andra rekommendationer och då gick det bra att ta. Man ger också citodon vid tex migrän för det är visst det starkaste man får ta!
Försök undvika att ta det men måste man så måste man och då ska man rådfråga en läkare först"!
jag fick också utskrivet citodon för migrän. är grav i v 33.
jag ifrågasatte detta för jag blir helt knäpp av dem men min läkare sa att självklart skall jag inte knapra dem som godis men har jag ont skall jag ta dem mot migrän.
de omvandlas till morfin (tror jag att det var) i kroppen, ngt iaf som ges som smärtlindring vid förlossning och då ifrågasätter man det inte! :)
Jo det får man, om man har läkares "tillstånd".
Jag har migrän och fick Treo Comp utskrivet under garaviditeten av förlossningsläkare på Rosenlundssjukhus iu Sthlm, självklart så ska man ju inte ta några stora mängder, men vid enstaka tillfälle är det helt ok.
jag läste i fass tillsammans med min tandläkare senast i lördags. det finns 2 verkande ämnen,det ena är att undvika men det står oxå att om man nu råkat äta det ska graviditet inte avbrytas. Det var lite luddigt.
skall tillägga att detta endast gällde första trimestern, vad som gäller efter fanns det inget om.
Paracetamol: Inga kända risker vid användning under graviditet.
Kodein: Bör användas med försiktighet under första trimestern, men om exponering redan skett föreligger ingen orsak till ett avbrytande av graviditeten. Vid långvarig behandling under graviditet bör risk för neonatal abstinens beaktas.
Källa: FASS
Jag fick citadon utskrivet när jag var i vecka 14, efter vecka 13 var det okej att ta citadon men man skulle ta minsta möjliga dos. Jag tog det mot migrän när jag inte fick stopp på det.
Så i fortsättningen lyssnar ni på mig och SooJuicy. WORD! hihihi