• hummelhonung

Ni med cykler på 29-30 dagar, när har ni ägglossning?

Skulle bli väldigt tacksam om några (som testat med ÄL-stickor) kunde svara på detta..

Jag tror tyvärr att det inte blir något för oss denna månad heller, eftersom min man varit bortrest flera veckor, och vi hade sex först på dag 17..

Därför undrar jag på vilken dag ÄL brukar inträffa för er?

Kram.

• Svar på tråden Ni med cykler på 29-30 dagar, när har ni ägglossning?
  • Ugglan77

Hej!

Jag har en menscykel på 29 dagar och har testat med ÄL-stickor de senaste 2 gångerna. Har haft följande resultat:

Januari
    Dag 14: Positivt utslag - lika starkt streck som kontrollstrecket
    Dag 15: Positivt utslag - starkare streck än kontrollstrecket
    Dag 16: Positivt utslag - lika starkt streck som kontrollstrecket

Februari
    Dag 14: Positivt utslag - lika starkt streck som kontrollstrecket
    Dag 15: Positivt utslag - starkare streck än kontrollstrecket
    Dag 16: Positivt utslag - lika starkt streck som kontrollstrecket
    Dag 17: Positivt utslag - lika starkt streck som kontrollstrecket

Hoppas att det hjälpte dig lite, men tänk på att det är väldigt olika från olika personer. Det bästa vore om du köpte ÄL-test och testade själv för att få reda på när just du har ÄL.

Kanske kan följande info också vara intressant för dig:

Chanser att bli gravid
    2 dagar före ÄL - 11%
    1 dag före ÄL - 15%
    ÄL-dagen - 20%
    Dagen efter ÄL - 26%
    2 dagar efter ÄL - 15%
    3 dagar efter ÄL - 9%

Lycka till!

KRAM Ugglan

• hummelhonung

Tack för ditt svar!

Jo, jag ska börja testa med ÄL-stickor nästa månad.

Egentligen tror jag att det tyvärr blev försent denna månad, men man hittar alltid lite hopp någonstans..

Kram.

• Meli

Ugglan
    Vad mycket olika man hör, vet inte vad man ska tro...
    så här har jag läst:

Av de graviditeter som inträffar har samlag skett:
    5 dagar innan ÄL(tempstegring)= 13%
    4 dagar innan ÄL(tempstegring)= 20%
    3 dagar innan ÄL(tempstegring)= 17%
    2 dagar innan ÄL(tempstegring)= 30%
    1 dagar innan ÄL(tempstegring)= 13%
    1 dag efter ÄL(tempstegring)= 7%
    2 dagar efter ÄL(tempstegring)= 0%
    3 dagar efter ÄL(tempstegring)= 0%

Tror nog dock mer på detta, eftersom det även stämmer överens med CB ÄLtest, som också säger att störst chans har man att bli gravid när stickan visar pos, dvs 1-2 dagar INNAN ÄL(tempstegringen).

Denna info har jag hämtat här: www.fertilityuk.org

kram

• JPL

Jag tycker att Melis siffor verkar rimliga särskilt med tanke på att man kan blir gravid av s*x fem dagar innan ÄL. Men vad hände med procentsatsen för själva ÄL-dagen?

• Meli

Till JPL

De här siffrorna visar själva tempstegringen, och man tar ju tempen på morgonen, en gång per dag bara, så det var därför jag skrev (temphöjningen) Det borde stått dagen efter temphöningen, alltså kvällen där man reggat en temphöjning p morgonen. vad rörigt det låter, men gå in på sidan jag refererat till för där finns ett diagram, och när man ser det, så ser det logiskt ut :)

Jo, detbör vara dessa siffror som stämmer, ägget lever ju bara 12-24 timmar obefruktat, så 2-3 dagar efter ÄL, då är ju ägget dött.
    Kram

• JPL

Meli
    Med risk för att bli tjatig, men jag fattar inte. Jag var inne på sidan men hittade inte rätt.
    1 dagar innan ÄL(tempstegring)= 13%
    1 dag efter ÄL(tempstegring)= 7%
    Tycker trots din förklaring att en dag saknas...

• drömmaren

jag har cukleer på 29, 30 dar, och jag fick utslag på ÄL-stickan på dag 15

• maj72

hummelhonung, kolla min presentation, jag har haft lite olika längder på mina cykler, men jag har alltid haft ÄL 11 dagar innan mensen kom.
    Enligt ÄL-stickorna kommer min BIM vara 26.e eller 27.e dvs ÄL på dag 20 eller 21.

• hummelhonung

Tack för era svar!
    Jag ska som sagt testa med ÄL-stickor nästa månad, så det blir spännande att se när man egentligen har ägglossning..

Kram på er, ha en trevlig helg.

• illendria

När jag har cykler på 29-30 har jag ägglossning dag 16-17... så kanske prickade ni helt rätt!

• önskad

Hej! Helt ny här och undrar om någon vet om det är svårare för oss med långa menstruationscykler (har 32-34 dgr emellan) att bli gravida, Någon som vet om det finns något samband??
    Mvh

• Opus

Med hjälp av Provera har jag en cykel på 29 dagar.
    Jag har testat med älstickor både denna och förra månaden. Båda gångerna har jag fått dessa resultat:
    dag 16 - negativt (svaaaagt streck)
    dag 17 - positivt? (ser ut att vara lika starkt streck som kontrollstrecket)
    dag 18 - negativt (svaaaagt streck)

När man har fått utslag är det väl 24-48 timmar tills äl? Men varför får jag då negativt på dag 18? Tror ni jag har äl dag 18?

Mycket tacksam för lite tolkningshjälp...

Kramar

Svar på tråden Ni med cykler på 29-30 dagar, när har ni ägglossning?