• Mirva

Vad är en ko för djur?

Varför kallar vi inte kossan för nöt? Kossan är ju honan och tjuren hanen. Djuret är nöt. Men vi säger ju "titta där är en häst!" och "titta, där är en gris"", inte säger vi "titta, där är ett sto!" och "titta, där är en sugga!"

• Svar på tråden Vad är en ko för djur?
  • elocin

Köttet är nöt, men det heter ko :) Jmf kolla där är fläsk...

• Maud

Vet jag inte om det är kor, tjurar,stutar eller kvigor jag ser kan jag mycket väl säga att det är nötkreatur.

• educated ninja

De är klövdjur om inte annat

• Mirva

Elocin: Kon är honan! Kon är inte djuret! Kolla i Nationalencyklopedin. Du kallar ju inte människan för kvinna om du ska prata om människor! Educated Ninja, klövdjur är ju en benämning på en grupp djur, men det visste ju du säkert!

• elocin
    Mirva skrev 2007-05-06 14:27:51 följande:
    Elocin: Kon är honan! Kon är inte djuret! Kolla i Nationalencyklopedin. Du kallar ju inte människan för kvinna om du ska prata om människor!
    Jag har tyvärr inte tillgång till NE men jag kollade wikipdia (se nedan). Min fundering efter det besöket är följande:
    Om djurnamnet för Ko är nötkreatur/nötboskap hur är det då med getter? När det kommer till getter säger man ju get om honan, bock om hanen och killing om barnet.

Jag skulle gissa att det handlar om att bland getter och kor så har det traditionellt varit vanligast med hondjur på grund av mjölken och att därför namn på djuret och namn på hondjuret sammanfaller.

Jag hittade följande på wikipedia angående kor:
    Nötkreatur eller nötboskap (Bos taurus) är domesticerade klövdjur (tamboskap) av familjen oxdjur vanliga kor, tjurar och kalvar. Dessa djur används som husdjur för mjölkproduktion (vilket ger komjölk, dvs vanlig mjölk), slakt (vilket ger nötkött) och som dragdjur (då används kastrerade tjurar som kallas oxar).

Den europeiska nötboskapen härstammar från den under 1600-talet utrotade uroxen. (Det sista exemplaret nedlades i Polen)

Ordet "nöt" i "nötkreatur" är besläktat med "njuta" och kommer av den forna ordet "nauta" i betydelsen "värde" eller "värdefull".

Nötkreatur har i regel horn, vilket i många sammanhang är ett arbetsmiljöproblem vid husdjursskötsel. Vid rangstrider kan även djuren åstadkomma allvarliga skador på varandra med hornen. Idag är det vanliga att mjölkkor avhornas som kalvar genom att hornanlagen bränns bort. På köttsidan har det avlats fram en del raser, till exempel Charolais, som i stor utsträckning aldrig utvecklar horn (det vill säga är kulliga).

Hur djuren föds upp skiljer sig mellan olika länder. I Sverige, och EU, är till exempel animaliska fodermedel, mjölkproduktionshöjande hormoner, svanskupering och eldressörer förbjudna medan åtminstone en del av detta allmänt förekommer i USA.

I det svenska jordbruket används i huvudsak SLB och SRB för mjölkproduktion medan Charolais är populärast på köttsidan. Aveln på de svenska raserna handhas i huvudsak av de regionala husdjursföreningarna.
  • Mirva

Elocin: Intressant info du hittade om djuret nötkreatur!. Jag har också undrat varför det heter nöt. Getter, bockar och killingar har jag heller aldrig tänkt på. Och vad är tupp och höna för fågel?

Mamma till Marvin född 18 maj 2005, död 22 maj 2005. Gravid med BF 4 januari 2008.
  • elocin

Mirva: Dessa mysterier :) Jag håller ögonen öppna för svar på dem

• Catch

Mirva, jag har aldrig tänkt i de banorna förut. Ko har ju liksom alltid varit en ko. Klurigt! Fan, nu kommer jag gå runt och fundera på det här i en evighet.... Räcka ut tungan

• Grodan Soda
    elocin skrev 2007-05-06 04:53:51 följande:
    Köttet är nöt, men det heter ko :) Jmf kolla där är fläsk...
    Så tycker jag med!
  • Grodan Soda

Med ko avses vanligen en hona från arten nötkreatur (Bos taurus) som har kalvat, det vill säga som fött en avkomma och därför producerar mjölk men även honor hos exempelvis älg kallas för kor.

När en mjölkko slaktas kallas köttet nötkött.

Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Ko

• Catch
    danstina skrev 2007-06-14 21:36:04 följande:
    Med ko avses vanligen en hona från arten nötkreatur (Bos taurus) som har kalvat, det vill säga som fött en avkomma och därför producerar mjölk men även honor hos exempelvis älg kallas för kor.När en mjölkko slaktas kallas köttet nötkött.Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Ko
    Skulle precis lägga in den länken, men du hann före. Flört
  • Mirva
    isisisis skrev 2007-06-14 21:34:34 följande:
    Mirva.Nöt är benämningen på köttet!
    Nötkreatur är benämningen på djuret! Nötkött brukar man ju benämna köttet. Även nöt går bra. Men ko är ändå inte själva djuret, utan könet.
  • bimmer

Jag tror ni har alldeles för mycket fritid att fundera på

• Mirva
    Catch skrev 2007-06-14 21:33:03 följande:
    Mirva, jag har aldrig tänkt i de banorna förut. Ko har ju liksom alltid varit en ko. Klurigt! Fan, nu kommer jag gå runt och fundera på det här i en evighet....
    Det var några år sedan syrran min uppmärksammade mig om det. Jag blev helt konfunderad. Det står ju bland annat fel i alla barnböcker.

Vad är det för djur som säger mu? Nötkreaturet, borde då svaret bli.

Vad är det för fågel som gal? Hönsfågeln, borde då svaret bli.
  • Nattalina

Varför är det konstigt att några arter kallas vid femininformen? Kor, getter och höns...

Hund, som var det ursprungliga han-ordet används ju för båda könen av hundar (femininformen var hynda).

• Mirva
    Nattalina skrev 2007-06-14 21:52:29 följande:
    Varför är det konstigt att några arter kallas vid femininformen? Kor, getter och höns...Hund, som var det ursprungliga han-ordet används ju för båda könen av hundar (femininformen var hynda).
    Men i det här fallet kallas ju inte djuret för femininformen. En tjur kallas inte för ko och en tupp kallas inte för höna. Men en tupp är alltså en hönsfågel, liksom hönan också är en hönsfågel.
Svar på tråden Vad är en ko för djur?