• zaradenrara

Skrivarkurs

Vill gärna ha tips och info från er som gått olika skrivarkurser/författarkurser.

- Vilka kurser har ni gått?
    - Har det varit på distans?
    - Vad har det kostat? Vad har ni fått för pengarna?
    - Har det varit givande?
    - Någon speciell som rekommenderas?

Och hur har det gått efteråt med ert skrivande?

• Svar på tråden Skrivarkurs
  • Boothwalker

Jag gick en skrivarkurs på österlens folkhögskola. Det finns fler folkhögskolekurser. De är ju studiemedelsberättigade... Finns också en del distanskurser på folkhögskola...

• zaradenrara

Hur hjälpte kursen dig i ditt skrivande? efteråt alltså.
    var det en AHA-upplevelse??

• Boothwalker

Nog lärde man sig en del men jag gick bara halva =) En av nackdelarna tyckte jag var att man lärde sig analysera sönder texter man läste. Andras böcker förlorade lite sin magi och perfekthet för mig. Jag lärde mig att tänka som en författare... När jag var mindre var böcker ofelbara på nåt sätt men jag började tänka typ att den här meningen skulle jag skrivit såhär istället...
    Fördelen är ju absolut att någon läser och kritiserar ens texter och att man har nåt man måste skriva på hela tiden. Man lärde sig saker och hade tid avsatt för att skriva på. Jag är glad att jag gick den...

• zaradenrara

Så tänker jag redan nu...att "jag skulle skrivit såhär" Det är ett bra tecken då antar jag

jag har aldrig haft nån som läst mina texter för att sedan ge kritik. (bara partiska familjemedlemmar ) tror du att man måste skriva inom samma genre för att ge varann bäst kritik?

• Boothwalker

Jag tror det är bra att få kritik från folk som gillar olika saker eftersom alla gillar olika saker...

Och säg att du vill att folk ska vara ärliga (om du vågar) Annars tjänar man inte så mycket på att få det läst.

• zaradenrara

Jag letar fortfarande, och undrar om det finns bra distanskurser...

• zaradenrara

Har kollat runt lite men det är så svårt att veta vilka som är bra och seriösa. Man vill ju inte betala en summa pengar och sen inte veta om man får nåt för det.

Angående folkhögskolor så ska jag kolla lite mer.
    Man behöver inte ta studielån för dem va? Min tanke var att gå kursen samtidigt som jag arbetar. Därför vill jag ha den på distans så man kan sitta hemma och skriva.

Hur gjorde du?

• listo

Jag söker också efter en distanskurs, eftersom jag jobbar heltid.

• Boothwalker

Jag gick inte distans. Men folkhögskolor behöver du inte ta lån för. De är studiemedelsberättigande. Du kan antingen bara ta bidragsdelen som är några tusen i månaden eller även ta lån... Finns lite regler för det där men kolla upp det på csn. Det kan finnas vissa avgifter om man går folkhögskola men det brukar vara för typ materialåtgång och sånt... Tycker inte distanskurser borde kosta. Inte mycket i alla fall...

Svar på tråden Skrivarkurs