• UllaBella

Mössa eller inte?

Som blivande förstagångsförälder så är det ju mycket att fundera över, och när jag har många gånger blivit lite förvånad över att det är så starka åsikter om vissa saker.
    Som t.ex så frågade jag förut på jobbet, om en liten bebis, nyfödd,behöver mössa om den föds i sommar som vår kommer att göra.

Jag har fått för mig att små bebisar ska ha en tunn bomullsmössa, typ en sån här hjälmmössa även om det är varmt och den ligger i vagnen.
    Vissa tittade helt frågande på mig, och undrade varför de skulle behöva ha det, om det var varmt ute. Andra tyckte att det skulle man visst, för små spädbarn har svårt att hålla värmen...

Hur har ni gjort med era små? Är det något de pratar om på BVC eller BB annars?

• Svar på tråden Mössa eller inte?
  • chillie

Har alltid haft mössa på mina när dem varit små. Solen kan vara farlig för små huvuden 

• Kristin24

En tunn mössa, inte stickad...bara som skydd. Men man har ju inte bebisen i solen..utan i skuggan.

Go och glad Kexchoklad
  • Michas

Vår lilleman hade inte mössa när han föddes förra sommaren. Detta därför att vi helt enkelt inte gick ut när det var som varmast och soligast på dagen. När vi gick ut - tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen - så låg han skyddad i vagnen.

Nu har han dock keps och bob (bomullsmössa) eftersom han inte ligger skyddad i vagnen hela tiden, detta oavsett tiden på dygnet. Vi bor i Frankrike där det redan är varmt och soligt.

• Babalu

Första året "ska" man ha mössa året om för att de har så lite hår på hjässan och därför är känsliga för sol och kyla. (sol gäller även om man har dem i skuggan). Tja, det är vad jag har hört / blivit tillsagd iaf

• Flinga 06

Tycker också att barn ska ha mössa! Pa bb ska de ha en utan knyt under hakan och den hade jag också på m in son på nätterna den första tiden hemma.

• sol1

har bara haft mössa på mina barn när de vistats ute utanför vagnen på sommaren pratade med en granne när min största var liten grannen var barnläkare han sa att om det är för varmt ute och barnet har mössa så blir hjärnan för varm iom att värmen faktiskt går ut genom huvudet så man får ju använda sitt sunda förnuft när det gäller mössa på små barn. ligger dem i vagnen en varm sommardag behöver dem inte mössa har man barnet i tex bärsele å de blåser lite kan det säkert vara bra med en liten mössa men det märker man ju själv när det behövs och inte

• Lishon

Min son är 4 månader. Han har mössa nu om det blåser mycket. Vi bor på västkusten så här kan det blåsa. När han ligger i vagnen blir det väldigt varmt såhärårs så då har han ingen mössa. I sommar kommer han att ha solhatt för att skyddas mot solen. En alldeles nyfödd bebis i sommar kan ha mössa som skydd för solen men annars behöver man inte ta på dem mössa, det blir alldeles för varmt. Det är värre att ha det för varmt än för kallt. En nyfödd ligger ju ändå i en varm vagn och då skulle jag inte sätta på mössa. Min stora son är född i varma augusti och han fick värmeutslag för värmen. Hade väldigt lite kläder på honom. Inne låg han i bara blöjan.

• LinnV

alla säger att man ska ha mössa på barnen första året men man ska tänka med hjärtat oxå.. om de är 20 grader varmt och barnet ligger skyddat i vagnen behöver de inte ha mössa. tänk på dem, hur varmt de blir..

• thesmokejumper

Jag har hört att man ska ha mössa även på sommaren, en tunn annars bränner dom sig ju... Man kan ju ha en solhatt oxå :)Men om de blåser ska man nog ha en tunnare mössa,,

• Lishon

thesmokejumper: Men man har ju aldrig nyfödda i solen och i vagnen är det så varmt att inte mössa behövs.

• TvåM

Min kille, född i april hade alltid mössa (oftast solhatt)förra sommaren, förutom nån enstaka gång i vagnen.

• TvåM

Min kille, född i april hade alltid mössa (oftast solhatt)förra sommaren, förutom nån enstaka gång i vagnen.

• AnnikaG

Frågade min BVC-sköterska om detta och hon sa att är det så varmt som det varit de sista veckorna behöver man inte ha mössa utan kanske en keps eller solhatt.

• ina73

jag har mössa på min 7 mån son.
    Eftersom man vet att värmen går ut genom huvudet. Så även för att skydda öronen när det blåser så han inte får öroninflammation. Samma sak när det har varit varmt och han svettas lätt så har han en tunn mössa. För att inte bli förskyld av kyla på det lilla svettiga håret.

• emson

Vi fick en son förra sommaren. Använde mössa utomhus den första veckan, sedan "slapp" han mössan om han låg i vagnen. Det var så varmt i augusti/september när han var pytteliten. Nu är han 8,5 månad och använder keps när det inte blåswer och mössa annars. Tyvärr har han lärt sig ta av sig mössan så nu mer är det en kamp att få honom att ha någonting på huvudet.

Svar på tråden Mössa eller inte?