• Zemiramis

Järntabletter/järntillskott som inte gör magen stenhård?

Jag har problem att äta järntabletter eftersom min mage blir stenhård. OCh då menar jag verkligen stenhård! Det spelar ingen roll att jag äter fibrer och grönsaker/frukt och dricker mycket vatten...

Finns det några järntabletter som är lite mer skonsamma mot magen? Eller finns det någor annat alternativ som ger mig järntillskott. Hälsokostpreparat som Blutsaft etc, hjälper det?

Jag äter inte kött, så jag har svårt att få järnet på en naturlig väg.

Jag är i v.24 och är helt orkeslös...

Mkt tacksam för svar.

• Svar på tråden Järntabletter/järntillskott som inte gör magen stenhård?
  • AlwaysOnMyMind

Jag fick rådet att äta Niferex men då jag inte hittade dem på apotektet köpte jag Hemofer på hälsoapoteket. Har inte haft några problem med dem och har även fått tillbaka min ork.

• Chaia

Blutsaft är jättebra! Passar dig som är vegetarian också. Niferex t.ex. innehåller gelatin och är därför inte lämpligt för vegetarianer. Hemofer tror jag är gjort på blod, så det går väl också bort.

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • marvor

Håller med Chaia att Blutsaft är jättebra. Jag provade Hemofer först men min mage blev precis som för dig stenhård, inget hjälpte. Har sedan dess druckit Blutsaft och mitt järnvärde har sedan dess varit stabilt.

• SofiaM

Jag behövde ett extra tillskott på järn förra graviditeten.. en järntablett var inte tillräckligt och 2 blev för mycket för magen, hårt!
    Min moster som då jobbade som bm på sös tipsade mig om att komplettera en tablett med nässelolja, en olja från brännässlor som specialbeställdes i hälsokostaffären (fanns inte där jag bor annars, på andra orter (större) finns det i sortimentet..)

• Bettan Boeing

Jag äter en Niferex om dagen och min mage är bra än så länge. Tror Blutsaft är ett jättebra alternativ om man har känslig mage.

• vinylblomma
    AlwaysOnMyMind skrev 2007-05-06 11:46:49 följande:
    Jag fick rådet att äta Niferex men då jag inte hittade dem på apotektet köpte jag Hemofer på hälsoapoteket. Har inte haft några problem med dem och har även fått tillbaka min ork.
    Niferx har de inte ligger framme.
    Det fick jag fråga efter i kassan.
  • Alkemisten

Niferex gjorde min mage kass!!! Hemofer som även det finns på vanligt apotek var bättre men har tydligen inte lika bra effekt på järnvärdet!

• Zemiramis

Tack för alla svar! Här ska köpa Blutsaft imorgon dag

• IdaB

Blutsaft säger jag me!!
    Funkar inte med tab för mej o kan säga att blutsaften är min räddning! Inte så gott men man vänjer sig

• Busan87

Har oxå järnbrist, och ville undvika att bli hård i magen. Så jag köpte hemoplett som förutom järn innehåller dom:folsyra,zink,c-vitamin,kalcium,nässelexrakt,alfaextrakt och b12,b1,b2 o b6

Jätte bra

• Pacificator

Vill tipsa dej om att Blusaften är toppen! Tar dock slut snabbt och är dyr och rekomenderar därför att du köper 500ml flaskan med en gång, kostar ca: 165:- istället för ca: 100:- för 250ml!

Lycka till med allt!

Kram

• Zemiramis

Så bra att det är flera som blivit hjälpta av Blutsaft. Ska ge mig ut på byden och inhandla så fort sonen vaknar .

• Bettan Boeing

Har än så länge bra mage av Niferex, men jag tar bara en om dagen. Blir det minsta problem blir det Blutsaft för min del också!!!!! =)

Svar på tråden Järntabletter/järntillskott som inte gör magen stenhård?