• Viktoria74

Sluta snusa

Hej,
    Min sambo slutade snusa igår, nu undrar jag har man brukar må då? Han säger att han känner sig sjuk. Jag ska åka bort imorgon och lämna honom ensam med våra två barn, hur ska jag veta vad som gör att han mår dåligt?

• Svar på tråden Sluta snusa
  • Fille Fjonkan

Min man slutade helt nyligen. I början använde han plåster och nikotintuggummi (de svagaste). Han kände sig sjuk i ca 3 dygn, med bröstsmärtor och kroppsvärk.

När jag själv har slutat 3 ggr vid graviditet har jag bara känt av nikotinsuget. Inga andra fysiska abstinensbesvär. Däremot försvann tålamodet rätt omgående

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Tjej 83

ja ska berätta en sak..

för något år sen. kanske 3? så slutade min sambo o snusa.
    jag skulel gå o tvätta o sa att han inte skulle ta en snus på hela tiden som ja tvättade..
    o de klarade han.
    sen somnade han en stund mitt på dagen..
    så då gick ju tiden...
    efter de gått 12 timmar så sa han själv att han skulle testa 24 timmar.
    o jaa de funkade bra. men sen.. shit..
    han mådde skit. hade nästan feber varannan dag. va på vc varje vecka o kollade så allt va rätt i kroppen för han kände ju att något va fel..

men efter kanske 6 mån, jaa lång tid så va allt borta..
    så nu mår han ju kanonbra.
    o så testade han o ta en snus förra året o han höll på o kräkas.. haha.. tur de då kan han aldrig mer snusa

hans bror skulel med sluta men klarade inte av allt de som mins ambo gick igenom.. nu hade han snusar i 9 år när han slutade. så kroppen skulle ju föröka klara sej utan detta..

hur länge har era snusat???

• Viktoria74

Min har snusat i typ 15-20 år. portionssnus. Det blir ju jobbigt för han med barnen (2 och 4år) imorgon, jag ska på jobbresa 80 mil bort.

• Fille Fjonkan

Min man är 37 och har väl snusat i ca 5 år (sedan jag blev gravid första gången), men innan dess rökte han från det att han var nybliven tonåring

Nu när han har slutat med nikotintuggummi också är han konstant röksugen, inte snussugen (vilket är tur då jag just har börjat snusa igen ). Han tror att han är "född rökare". Mamman rökte under graviditeten.

• Fille Fjonkan
    Viktoria74 skrev 2007-05-06 12:47:08 följande:
    Min har snusat i typ 15-20 år. portionssnus. Det blir ju jobbigt för han med barnen (2 och 4år) imorgon, jag ska på jobbresa 80 mil bort.
    Det kan nog bli jobbigt även utan de fysiska känningarna

Vi har en 2-åring och en 4-åring (och en 3 månaders) och de kan tära hårt på ens tålamod även när man är fulladdad med nikotin
  • Tjej 83

min sambo började inte med något nytt som tuggumin han ville men ja sa att då kan ju det bli ett beroende ju.,.
    så han tog bara dag efter dag. men då va vi själva utan barn. som tur va. han kunde ju va lite grinig ibland. med mest trött o orklös.. de va det jobbigaste för mej för han ville inte åka nånstans o så då..

• Viktoria74

Min man började röka, men fick astma och måste byta till snus. han mamma rökte också under grav!

• Fille Fjonkan
    Viktoria74 skrev 2007-05-06 12:49:21 följande:
    Min man började röka, men fick astma och måste byta till snus. han mamma rökte också under grav!
    Jag bytte också till snus pga av astma. Jag har inte haft några större problem att sluta vid graviditet, MEN jag småäter istället och går upp massor i vikt. Därför har jag börjat igen och har inga planer på att sluta. (Min mamma rökte inte under graviditeten )
  • Viktoria74

Jag har inte sagt nåt om att han ska sluta snusa, tycker han är lättare att ha att göra med när han snusar....

• Fille Fjonkan
    Viktoria74 skrev 2007-05-06 12:53:05 följande:
    Jag har inte sagt nåt om att han ska sluta snusa, tycker han är lättare att ha att göra med när han snusar....
    He he, samma här. Personligen skulle jag föredra att han inte hade slutat

Men har var hos en tandhygienst som skrämde honom till det och han hävdar att han i flera år funderat på att sluta ändå...
  • Sasseluring

Inte för att man ska göra reklam för något som ett tobaksbolag säljer...men de har ett nikotinfritt snus som min sambo körde med nu när han slutade för 3 månader sedan...
    Han sa att det lurade hjärnan totalt o alla abstinens symtom försvann....sedan efter ett tag så var det lätt att dra ner på "låtsas snuset".
    Plus att han hittade en sida på nätet som hette sluta snusa någonting...om ni googlar på det hittar ni den säkert.
    Där blev de ett helt gäng i forumet som kämpade tillsammans o stöttade när det var tungt...
    Det enda symtom min sambo inte belv av med var att han kände sig slö o trött, inte på alerten liksom... Tror nog det sitter i lite än...

• Sasseluring

Han hade snusat i 15 år....

Svar på tråden Sluta snusa