• Skånebo75

ont i svanskotan efter förlossningen

Bara undrar; har någon mer än jag haft ont i svanskotan (eller detta området iallafall) efter förlossningen. Min dotter förlöstes den 25 april, och smärtan i svanskotan blir värre och värre. Jag kan knappt sitta ner och har jätteproblem med att sätta mig/resa mig. Vad beror detta på? Är det foglossning som spökar (jag hade lite sådant under graviditeten men det gjorde inte alls så ont som nu). Hur länge sitter detta i?
    Snälla, dela gärna med av era erfarenheter! Håller på att bli tokig. Inget hjälper, vare sig värme eller panodil.

• Svar på tråden ont i svanskotan efter förlossningen
  • svalan77

Jag hade också ont i svanskotan ett tag, ca en vecka, förlöstes den 26:e april med sugklocka. Jag tycker du ska söka hjälp för att kolla att den inte blivit skadad. Tror inte man kan göra så mycket åt det men det kan vara skönt att veta varför det gör ont. Efter min förlossning gjordes en mycket noggran undersökning av svanskota och svansben, för att se att de var ok.

• Heli77

Jag fick också problem med den efter andra förlossningen.
    Det KAN bero på foglossning, men antagligen kan du ha fått en spricka i svanskotan efter utdrivningsskedet.
    Jag fick det med andra dottern, och det är relativt vanligt (händer även att den bryts av för vissa).

De gör inget åt sådant, utan det får självläka. Till mig sa de att det brukar ta ca 1 månad, men det tog längre tid för mig (kanske foglossningen gjorde sitt till också).
    Man kan inte göra mer än att undvika att göra sådant som gör ont - t.ex att lägga för mkt tyngd på den, inte sitta för länge åt gången, osv.

Sigrid och Judith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • bebbe1311

Hej,

hade ont i ca 6 mån, mest i början men kände även av det under lång tid...tror att de framför allt kanske blir så när man som jag födde min dotter halvsittandes...jobbigast efter att man suttit ner länge på en hård stol

• Fru U

Har tyvärr inga svar, bara ett tips om du inte redan tänkt på det. Köp en badring att sitta på, så trycker du inte på det onda

• Ditaa

Jag hade (och har) samma promblem som du..jag födde i halvsittande ställning och i samband med att min son kom ut så kunde man höra hur min svanskota brast..de lät högt och tydligt men det gjorde inte ont mitt i allt annat..dessutom blev jag klippt och sedan sydd så jag va bedövad typ hela kvällen efter förlossningen men jag hade ändå ont...men senare på natten så kom den riktigt smärtan skitjobbigt gjorde ont bara jag rörde på mig och det var så tråkigt och amningen var jobbig då det gjorde så ont..jag fick sitta på kuddar och mujka kuddringar...och med tiden hittade men ställningrna som det inte gjorde ont att sitta på =)...efter 3 månader med nästan konstant smärta besökte jag min läkare som sa att jag skull äta ipren i 1 månad gick inte smärtan bort så kunde det vara så att sprickan elr svanskotan som brustit har läkt ihop fel att en liten bit av den "skaver" emot..och efter 1 månad hade jag ungefär lika ont..så min läkare har skickat remiss till kirurgin de ska röntga mig och se hur det är med svanskotan så ev kan jag få operera mig..helt ärligt så skulle det vara otroligt skönt att få det här fixat för det är jobbigt..men jag ska tillägga att jag hade foglossnig mot slutet så det kan ha pushat på så det gjort mer ont i början ...men iaf så sa min läkare att en sån här smärta på svanskotan burkar oftast gå över efter ca 3 månader =)

• thesmokejumper

Jag födde för nio veckor sen och har fortfarande ont i svanskotan emellanåt. Har inte kollat upp det. Jag förlöstes med sugklocka så det kan väl kanske ha ett samband..

• viska

jag födde 8 april och har nu de senaste två veckorna när jag har kommit igång med lite promenader fått väldigt ont i svanskotan, eller i alla fall vad jag tror är svanskotan. det gör ont att sitta och riktigt ont att resa sig, och det blir mycket värre efter långa promander. verkar ju som att det bara är att vara tålmodig och uthärda. förhoppningsvis går det över...

• Yoyna

Förmodligen så har du fått en spricka i svanskotan i samband med förlossningen. Fick det själv, och hade ont i ca åtta månader efter, kan fortfarande känna av det om jag suttit still länge (min dotter är nu 20 månader).

Talade med en läkare om detta efter ett år, han trodde att svanskotan eventuellt läkt ihop fel, men att det inte var något att göra åt. Det enda som kunde hjälpa var en ny förlossning, att svankotan skadades igen och läkte ihop rätt. Uppiggande svar!

Annars kan det vara en inflammation, och det kan hjälpa att ta antiinflammatoriska värktabl., som t.ex. Ipren under några veckors tid. (Kolla självklart upp med läkare innan!)

Lycka till, och hoppas TS och alla andra med onda svanskotor slipper ha ont länge till!

• CeeJay

Jag har haft ont i svanskotan i nästan 3 år, pga foglossning, förskjutet bäcken och svanskota Min äldsta dotter föddes med yttre presshjälp och troligen fick sig svanskotan en rejäl knäck när de tryckte på min mage. Fick sedan ett till barn och hade även dessa problem under andra graviditeten.

Har röntgat bäckenet men de kunde inte hitta någonting avvikande. Det som har räddat mig är att gå till en KIROPRAKTOR Är nästan helt återställd och värken i svanskotan är nästan helt borta då övriga delar i bäckenet sitter på plats!

Svar på tråden ont i svanskotan efter förlossningen