• Ireth of Dorthonion

Är vår son ovanligt "stissig"?

Vi har en liten kille på 6,5 månad. Han har alltid varit väldigt energisk. Redan som nyfödd låg han och sprattlade och höll på. Och han är likadan än. Kan aldrig vara stilla. När han sitter måste han hela tiden ha något att hålla på med annars slänger han sig. Han kan inte åla än men snurrar omkring och håller på hela tiden. Även på natten håller han på. Han ligger mellan oss och han ligger ofta och ålar omkring (i sängen kan han det) och rullar. Sitter han i gåstolen hoppar han och slänger sig bakåt och springer. Han vill gärna stå i knät istället för att sitta. Babysittern hatar han, han vrider och vänder på sig bara. Han hatar att åka vagn. Går bra en stund men sen tröttnar han. Jag själv har inte tyckt att det varit så konstigt, även om dottern var betydligt lugnare. Men min sambo har börjat fundera på detta och tycker till och med vi ska ta upp det på BVC. Visserligen har han blivit lite värre på sistone men han har fått eksem, så jag tänkte att det kanske kan vara att det kliar?

Finns det fler vars bebisar är/var så här?

• Svar på tråden Är vår son ovanligt "stissig"?
  • Karpet

Min dotter är lite så också. Hon är 6 månader nu men stod upp själv med stöd när hon var 5 veckor t ex. Det finns bild på det i mitt galleri. Hon är också så att hon alltid bara vill stå och gå. Hon brukar gå antingen i sin gåstol eller så håller jag hennes händer så går vi runt runt runt hur länge som helst känns det som. Ibland försöker jag lägga henne i babygymmet men efter 2 minuter så har hon snurrat runt på magen och ålat sig ur.

Vagnen gillar hon dock, men bara om hon får sitta upp och då sitter hon och nästan hänger ut på sidan för att kolla på allt som händer utanför.

På nätterna är hon tack och lov lugn numera fast hon var som er son förut när hon sov mellan oss. När hon var 4 månader slutade hon med det och började sova mycket bättre. Numera hittar jag henne inte i fotändan längre på morgonen.

Jag har frågat hennes doktor om det finns något jag kan göra eller om det är okej att hon är så aktiv hela tiden. Är det okej att hon kan vara ute och gå medan jag håller henne i händerna i upp emot en kvart eller skadas hon på något sätt utav det. Han sa dock att det inte är något som helst fel på henne och vill hon gå och stå så gör hon det för att det är roligare än att sitta ner, och skulle hon få ont eller blir trött så säger hon ju till.

Jag tror helt enkelt att våra bebisar är sådana bebisar som har lite bråttom och är väldigt nyfikna helt enkelt. Själv tycker jag att det roligt att ha en sådan framåt tjej.

• Ireth of Dorthonion

karpet: Tack för ditt svar! Känner igen det där med vagnen. Exakt så är Hannes med, hänger över kanten. Bra att du frågat er doktor om saken, då är det ju säkert ingen fara för vår del heller.
    Ja det är kul att ha en framåt krabat, men eftersom vi har syskon känner jag att jag inte alltid hinner aktivera honom så mycket som han kräver. Det är lite tråkigt.

• Karpet

Jag menade att hon slutade sova i vår säng och slutade då och att leva om på nätterna. Det kanske kan vara en bra idé för er med om ni känner för det så klart. För oss blev det lite utav en revolution, vi sov så mycket bättre alla tre när hon började tycka om sin spjälsäng.

Karpet skrev 2007-05-06 13:58:40 följande:
    På nätterna är hon tack och lov lugn numera fast hon var som er son förut när hon sov mellan oss. När hon var 4 månader slutade hon med det och började sova mycket bättre. Numera hittar jag henne inte i fotändan längre på morgonen.
  • Ireth of Dorthonion

Jo vi har redan börjat lägga honom i sin säng, men de senaste dagarna har han vägrat. Somnar på kvällen men på natten blir han jättearg om jag lägger över honom där igen efter att han vaknat. Men kanske får ta och bli lite envisare med det där.

Svar på tråden Är vår son ovanligt "stissig"?