• Anonym (orolig)

snabb svar önskas: innan betalningsanmäkrning, får man brev från kronofogden?

jag undrar en sak, innan man får en betalningsanmärkning får man påminnelse från kronofogden först ????

• Svar på tråden snabb svar önskas: innan betalningsanmäkrning, får man brev från kronofogden?
  • Birgitta2

De kommer med en delgivning som du skall skriva på. Då har du också möjlighet att betala skulden omedelbart och därmed slippa anmärkning.

• Anonym (orolig)

är du säker på det? det här handlar om en mobilräkning, de har redan stängt mobilabonnemanget. men jag undrar om de hunnit även göra ngn betalningsanmärkning eller måste de meddela mig först att du får en betalningsanmärkning?

• Birgitta2

Kronofogden skickar inga påminnelser. De delger personen om en skuld som man antingen bestrider eller godkänner. Då får du tid på dig att betala. Betalar du inte kommer betalningsanmärkningen. Och då är det för sent.

• Twilight

Japp, birgitta2 har rätt. Jag råkade ut för det när nåt bolag (Kommer inte ihåg vilket) strulade till det med mina räkningar... Helt plötsligt kom det ett brev från Kronofogden (vilket är min största skräck)
    I mitt fall var räkningarna redan betalda och bolaget som gjort fel så det löste sig men det stod iaf i brevet att om man inte ville ha en anmärkning så kunde man betala skulden inom 10(??) dagar.

♥A&J... Och mamma♥
  • Felicia6
    Birgitta2 skrev 2007-05-06 16:36:07 följande:
    Kronofogden skickar inga påminnelser. De delger personen om en skuld som man antingen bestrider eller godkänner. Då får du tid på dig att betala. Betalar du inte kommer betalningsanmärkningen. Och då är det för sent.
    Nä, där har du fel

om du inte skriver på första brevet som du får hem i brevlådan o skickar tillbaka så kommer det ibland en till.. Skriver du inte på det heller och skickar in så kommer det en delgivningsman eller en polis och ringer på din dörr tills du öppnar och skriver på
  • Birgitta2

Felicia... ok, man får tre chanser? Jösses? Så om man inte skriver på varken nr 1 eller 2 så kommer delgivningen med delgivningsman.... alltid lär man sig nåt nytt . Nå, har sluppit närkontakt med såna här myndigheter tack och lov.

• Felicia6

birgitta 2, ja för dom måste få en underskrift innan dom kan ge en anmärkning tydligen..
    Är dock inte HELT hundra på ett till brev i postlådan men har för mig att det är så..

ja, så man får väldigt många chanser och har nog inte så mkt att skylla på den dagen man har en anmärkning som dom man kan läsa om här på fl

• Anonym (orolig)

men ahh va skönt iaf. det är det bästa att man verkligen får ordentlig varning innan det. det är ju rätt allvarligt att ha en betalningsanmärkning så att..

• Anonym

Är det verkligen så överallt? Att man får så många chanser och måste skriva under?? Har en kompis som hamnade hos kronofogden när hon var 18 och skaffat abonnemang och ringt för mer än hon hade råd med. Hon har inte skrivit under något, aldrig nämt det och då har vi pratat om det mååånga gånger

• Anonym

Till Anonym m inlägg nr 10:
    Vad menar du med "skriva under"? En delgivning från kronofogden måste du ALLTID skriva under, men om du syftar på abonnemanget som din kompis köpte är inte underskrift nödvändigt, en inspelat muntligt avtal har samma tungt.

• Thursday

Kronofogden måste alltid delge ansökan om betalningsföreläggande innan de kan gå vidare med den. I första hand genom brev, och i andra hand genom stämningsman. Tänk er själva, inte kan man ge folk betalningsanmärkning utan att de ens fått se papprena angående skulden? Delgivning är inget märkvärdigt, bara ett intygande om att man fått papprena.

• Lindas1
    Anonym (orolig) skrev 2007-05-06 19:16:18 följande:
    men ahh va skönt iaf. det är det bästa att man verkligen får ordentlig varning innan det. det är ju rätt allvarligt att ha en betalningsanmärkning så att..

Fast är inte en betalningspåminnelse en tillräcklig varning??? Skulle man missa en räkning o få en påminnelse så skulle jag skämmas tillräckligt för att inte ha koll....

men det är jag det..

Svar på tråden snabb svar önskas: innan betalningsanmäkrning, får man brev från kronofogden?